Byta vevaxel i Husqvarna Flinta

Fråga: Hej! Först, tack för en bra tidning! Håller på att renovera en Husqvarna Flintamotor med ett utslitet vevparti. Axlarna har ganska djupa spår efter radialtätningarna så jag tänker att det behövs ett nytt. Är det samma vevparti för 2- och 3-växlade Husqvarna flinta med kuggtransmission?

Allt gott!

Helmer

Svar: Förutsatt att vevstakslagret är okej så kan du använda originalaxeln. Om spåren efter radialtätningarnas (packboxarnas) tätningsläppar är släta och fina ska det hålla tätt med nya tätningar – förutsatt att spåren inte är för djupa. Dessutom kan du montera packboxar med dubbla tätningsläppar om det är enkelläppade original så kommer ena läppen garanterarat att täta. Om spåren beror på rostangrepp så kommer de att nöta ner den ena tätningsläppen på en dubbelläppad packbox vilket då inte gör något.

Däremot är det viktigt att trycka dit en klick fett mellan läpparna på den packbox som sitter på svänghjulssidan. Annars kommer den yttre läppen närmast svänghjulet att gå torr och överhettas eftersom den inte får någon smörjning från den oljeblandade bensinen i vevhuset.

En annan variant är att montera en så kallad Speedi Sleeve vilket är en tunn hylsa som man skjuter över det skadade stället på axeln. Den måste i då fall monteras efter ramlagren i ditt fall. Hylsan är så tunn att man kan använda original storleken på packboxarna.

När det gäller vevaxeln så är det samma vevaxel i både två- och treväxlade Flintan. Undantaget är tidiga Flintan med remtransmission som har en annan vevaxel.

Roligt att du tycker om vår tidning!

Jim Lundberg

Läs mer om Husqvarna Flinta här:

Rulla till toppen