Hur bygger man om tändsystemet till utanpåliggande tändspole?

Fråga: Hur gör man om tändningen till utanpåliggande tändspole på en Husqvarna Silverpil?

Rolf svensson

Svar: En beskrivning av detta finns i Stora Tvåtaktsboken del 1, men går i korthet ut på följande vis: Man använder stommen (järnkärnan) från den gamla tändspolen och då skalar man först av all koppartråd på stommen. Denna spole blir då en generatorspole som levererar tändpulser till den utanpåliggande tändspolen varje gång brytarna öppnar.

Sedan skaffar man emaljerad/lackerad koppartråd med en diameter på 0,6 – 1,0 mm och med en längd på cirka 15-20 meter. Trådens ena ände avisoleras och lödes fast i stommen. Alternativt så löder man på en ringkabelsko i trådänden som man sedan klämmer fast med en av stommens fästskruvar.

Antal varv som lindas på är inte kritiskt, men någonstans 175 till 220 varv är lagom. Linda snyggt och varv i varv. Avsluta sedan med att dra över en krympslang för att fixera tråden. Man kan även linda på textiltejp (för ishockeyklubbor), men eltejp (av plast) mjuknar av motorvärmen.

Den trådände man har kvar ansluter man till kondensatorn och därifrån drar man sedan en kabel upp till den utanpåliggande tändspolens primärlindning. Vissa tändspolar har bara ett uttag och då ska dessa spolars stomme jordas i ramen. Andra tändspolar har två uttag och då ska det ena jordas i ramen.

Jim Lundberg

Så här kopplar man in den omlindade generatorspolen. Tändningen ställs som förut enligt uppgifter i fordonets instruktionsbok. På skissen är ljusspolen inte inritad.
Det finns två typer av utanpåliggande tändspolar med en eller två primäranslutningar. De spolar som har två anslutningar saknar ofta märkning om vilken anslutning som är vilken. Den ena ska jordas och den andra ska ner till den omlindade generatorspolen. Inget går sönder om man kopplar fel, men man får lite bättre gnista om man gör rätt. Man får testa sig fram.

Läs mer om utanpåliggande tändspolar här:

Rulla till toppen