NSU Max som drar ur batteriet

NSU Max 1954.

Fråga: Hejsan! Har ärvt en gammal NSU Max 250 från 1954. Har lyckats fått igång den sen den var orörd sen början på 60-talet.

Har ett problem med att batteriet är helt urladdat efter en natt. Ingen tändning är på ingen lampa lyser. Vad kan de vara som drar ur batteriet på så kort tid? Kan tillägga att det går en pluskabel direkt till tändspolen istället för att den går från tändningen.

Mvh Daniel

Svar: Att det går en pluskabel direkt mellan batteri och tändspole låter lite märkligt och det är långt ifrån ovanligt att gamla fordon är ombyggda på det mest fantastiska vis. Men det kan vara så att man bryter strömmen till tändspolen på brytarsidan.

När man letar efter ”strömtjuvar” gör man på följande vis: Man kopplar in en multimeter mellan batteriets pluspol och pluskabeln. Multimetern ställer man in på strömmätning (ampere). Då ser man om det flyter en ström från batteriet. Om allt är normalt ska multimetern vissa noll ampere.

Skulle det visa sig att något drar ström får man koppla ur del för del tills mätaren går ner på noll. Sen kan det även vara batteriet som självurladdar och då får man testa detta genom att koppla bort ena batterikabeln och sedan kolla hur det är dagen efter. Är batteriet tomt med bortkopplade anslutningar ligger felet i batteriet som då är kass.

Jag har en del kopplingsscheman till NSU men jag är inte säker på att de stämmer med just din motorcykel.

Jim Lundberg

Läs mer om NSU här:

Rulla till toppen