
Fråga: Hej! Har problem med tändningen på min gamla Ciao från 1981. Jag kan bara få gnista om jag roterar motorn baklänges. Gnistan ser heller inte jättestark ut. Den stannade plötsligt, har lyckats få igång den efter jag bytt brytarspets och kondensator, men gick dåligt, sen inte alls. Har bytt generatorspole, brytarspetsar, kondensator, tändspole, tändkabel samt tändstift.
Nu är det väl bara svänghjulet kvar att byta, eller vad kan det bero på?
Avstånd mellan spole och svänghjul är 0,2 mm, brytare avstånd är 0,4-0,5 mm och brytare börjar öppna drygt två vingblad innan övre dödläge, borde motsvara 19° som jag läst att det ska vara. Där finns kraft i magneterna men svårt att avgöra vad som är tillräckligt
Magnus Persson
Svar: Det är väldigt ovanligt att svänghjul tappar magnetismen. Det kan dock hända om man kör väldigt länge med en kortsluten ljusspole (=inget lyse). Så att byta svänghjul känns inte som en trolig lösning.
Jag kan inte svara på varför gnistan bara kommer när motorn går baklänges. Nu har du ju bytt allt som kan ha med tändningen att göra, så antingen är någon av de nya komponenterna defekt eller felmonterad.
Innan du lägger pengar på ett nytt svänghjul – kolla igenom allt en gång till. Det har förekommit kondensatorer på marknaden som hållit usel kvalitet, även om marknaden borde vara sanerad från dessa nu.
Jim Lundberg



