Fråga: Hej, jag har en Sachs 50/2 som knackar väldigt högt vid gaspådrag. Den knackar inte på tomgången, utan när den har blivit varm och när jag gasar på. Den har 60 cc, högkomptopp med centrerat stift. Vad borde jag kolla efter. Misstänker att tändningen även står lite fel.
Hampus
Svar: Börja med att kontrollera förtändningen. Höjer man kompressionsförhållandet från original så stämmer sällan motorns ursprungsdata. Ju högre kompression en motor har, desto högre risk för tändningsknackning. Detta sker för att hög kompression höjer temperaturen under kompression (precis som på en dieselmotor) och då kan bränsleblandningen antända innan gnistan kommer på tändstiftet. Än värre blir det när motorn blir varmkörd. Resultatet blir att det sker flera antändningar av bränslet där tryckvågorna krockar med varandra med stor kraft – det är det som ger det knackande ljudet. Detta är direkt skadligt för motorn då det uppstår väldigt höga tryck vid dessa kollisioner.
Ett motmedel som kan förhindra knackningar är att ge motorn lite fetare blandning. Ett annat trix är att ställa tändningen lite senare (mindre förtändning), men detta är egentligen bakvänt mot vad man brukar göra vid trimning (= högre varvtal) då man, för att få ut max effekt, brukar ställa tändningen tidigare så att bränslet hinner förbrännas helt tills kolven passerar övre dödläget. Tidig tändning ökar risken för knackning. Eventuellt kan man testa med någon form av oktan-booster som man blandar i bensinen.
En original Sachsmotor ska ha en förtändning på 1,5 – 2 mm, men vad som gäller när man trimmat kan jag inte svara på. Man får prova sig fram med olika mått.
Jim Lundberg




