Hur linjerar man upp fram- och bakdrev på bästa sätt?

Man utgår från framdrevet när man kollar om kedjan linjerar. Detta sitter ju där det sitter och det som går att justera är bakhjulet. Tryck en lång linjal mot sidan av drevet och kolla sedan var andra änden av linjalen hamnar. Det är där som bakdrevet ska sitta om allt stämmer.

Fråga: Hur linjerar man upp framdrev och bakdrev på bästa sätt?

Inge Sundström

Svar: Bäst är att börja vid motorn då den är den fasta punkten. Man lägger då en lång stållinjal mot sidan av framdrevet och ser till att linjalen ligger dikt emot hela drevet. I linjalens andra ände ska då bakdrevet ligga mot linjalen på samma vis som framdrevet.

Nu kan det var fel på två vis. Antingen sitter bakdrevet snett i baksvingen så linjalen bara rör vid bakdrevet i fram- eller bakkant. Då får man lossa muttrarna på hjulaxeln och rikta upp hjulet.

Men det kan även vara så att fram- och bakdrev ligger parallellt, men sitter olika i djupled så att kedjan måste snedda mellan dreven. Detta löser man genom att flytta bakhjulet i sidled vilket man gör med brickor som man trär på hjulaxeln och som ska sitta mellan navet och insidan på svingen.

På vissa motorer är framdrevet rejält ”inbyggt”, som på treväxlade Sachsmotorer med fotväxel. Då tar man enbart bort svänghjulskåpan och lägger linjalen mot motorns delningsplan som ligger parallellt med framdrevet. Men då måste man mäta in hur långt in drevet sitter relativt delningsplanet och sedan lägga till detta mått vid bakdrevet. Säg att det är 28 mm från delningsplanet (där man håller linjalen) och till utsidan på framdrevet. Då ska det vara 28 mm från linjalen till bakdrevet.

Jim Lundberg

På vissa motorer måste man demontera flera kåpor för att blottlägga framdrevet. Då kan man istället lägga linjalen mot något av delningsplanen på blocket som alltid är parallella med framdrevet. Men då måste man även mäta in hur långt in drevet sitter relativt delningsplanet och sedan lägga till detta mått vid bakdrevet.

Läs mer om kedjor här:

Rulla till toppen