NV 11 som har slutat ladda

Fråga: Hej. Jag har en NV 11 från 1951 med DKW-motorn, den har ju en separat elbox med bland annat laddningsreläet. Har fått problem med att den inte laddar längre. Finns det något sätt att mäta om laddningsreläet är felaktigt eller om felet redan uppstår nere vid generatorn i motorn? Jag har kommit fram till att från motorn går det fyra olika kablar upp till elboxen, Röd=kondensatorn, Vit=generatorkol och Grön och Svart till och från magneterna.

Mvh Arne

Svar: Man kan tvångsköra en generator så att den går oreglerad bara för att se om det är den eller reläet som är defekt, men jag har tyvärr inget schema på DKW:s generator och hur fältlindningen är kopplad inne i själva generatorn. Det finns i huvudsak två kopplingar på fältet och det är att man antingen kopplar fältet till generatorns D+ eller att man kopplar fältet till jord. Tyvärr vet jag inte vilken av dessa som gäller för din motorcykel.

Men om man tvångskör en generator på detta vis måste man koppla loss den från motorcykeln då den kommer att ge betydligt högre spänning än de 6–7 volt den normalt ger med reläet som regulator. Man kan exempelvis låta generatorn driva en 12-voltslampa mellan D+ och jord och samtidigt se till att inte varva motorn för mycket. Lyser lampan är troligtvis generatorn okej och felet ligger i reläet. Kolla annars med Lindom Magnetservice i Järlåsa om de kan hjälpa dig.

Jim Lundberg

Läs mer om NV 11 här:

Rulla till toppen