
Fråga: Nu kommer jag med en hmw fråga igen… jag har försökt att hitta något på nätet men gått bet på detta, det gäller växel ordning på en treväxlad hmw 50n3 , jag får ingen större reaktion när jag försöker att hitta växlarna , nu har denna motor uppenbarligen stått som reserv motor och varit tömd på olja men den pinne som ska sköta om kulorna inne i axeln har varit infettad och torde då ange att allt ska vara som det borde inne i växellådan. Det verkar dessutom vara nya fräscha packboxar samt en oerhörd puts på motorn i övrigt så även detta anger enligt min mening att motorn är i ordning men! Det är endast en växel som går i , tvåan eller trean, jag gissar att ettan ligger framåt sedan friläge tvåan och sist trean när växelföraren står i sitt bakersta läge. Både växelföraren med sin gaffel löper fritt och även pinnen. Funderar på att låta motorn bli varm ordentligt med hjälp av en liten spisplatta om det eventuellt skulle kunna vara så att kulorna fastnat. Eller måste jag klyva motorn och titta närmare på den med hjälp av den sprängskiss som går att hitta. Samtidigt så inbillar jag mig att någon inte sätter ihop en reservmotor och utelämnar vissa delar. Jag köpte den för att få tillgång till reservdelar till den hmwn jag redan har men, nu när den såg så bra ut så sattes den kolv och cylinder jag har över på den och nya brytare men med en modern dellorto förgasare, starta med en gång! Men som sagt! Ligger ettan framåt och trean bakåt? Tacksam för svar och kloka inlägg.
Vänligen per-johan
Svar: Jag har tyvärr aldrig skruvat med en treväxlad HMW-motor, men om den har en så kallad dragkilslåda kan det finnas en enkel lösning på problemet. I dragkilslådor sitter det en stång inne i axeln där dreven sitter. På stången sitter en ”klump” (kilen) och i axeln sitter det lösa kullagerkulor. Vid växling skjuter man stången inne i axeln varvid klumpen pressar ut kulorna i dreven vid växling.
Zündapp och Victoria är två andra motorfabrikat som har dragkilslådor. Kulorna i axeln måste vara helt rörliga och därför ska man undvika att använda fett när dessa monteras. När du nämner att det finns fett i växellådan tror jag att växlingsproblemen beror på fettet. Detta kommer att försvinna när man kör då växellådsoljan löser upp fettet relativt snabbt. Men allt förutsätter att växellådan är korrekt ihopsatt.
Jim Lundberg



