Monark Monarped från 1954 som tappat gnistan

Fråga: Har en Monark Monarped från 1954 med ILO-motor. Jag får ingen gnista! Konding och tändspole är bytt. Spetsarna ligger bra. Men ingen gnista. Vad göra?

Lars Löd

Svar: Förutsatt att kondensator och tändspole verkligen fungerar (det har förkommit dålig kvalité på nytillverkade tänddelar förut) kan det vara en klämd kabel eller att anslutningen till brytarna är jordad. Anslutningen består av ett antal fiber- eller plastbrickor och det ska sitta en liten bricka mellan de två större brickorna som ska hindra skruven till anslutningen från att komma mot jord.

Kolla även att brytarkontakterna är kliniskt rena. Minsta partikel mellan dem ger utebliven kontakt – och gnista. Putsa kontakterna med fint slippapper och blås noga mellan dem med tryckluft.

Kontrollera fältbrytningsavståndet, Abriss (se skiss nedan). Detta mäter man när brytarna precis ska till att öppna och bör ligga på cirka 7–11 mm. Abriss ändrar man genom att ändra på brytaravståndet och förhållandet mellan dessa två mått är omvänt. Ökar man brytaravståndet minskar abriss och omvänt.

Är det en Monark med ILO-motor från 1954 är motorn en ILO FP 50 och då gäller följande tändningsdata:

Förtändning: 4–4,5 mm

Brytaravstånd: 0,30–0,40 mm

Abriss: 9-12 mm (Noris) eller 7-10 mm (Stefa)

Tändstiftsgap: 0,50 mm

Jim Lundberg

Utdrag ur MCB:s instruktionsbok för Sachsmotorer.

Läs mer om utebliven gnista här:

Rulla till toppen