Trögtrampad moped

Fråga: Hej! Jag har fått ärva en Jagaren M32 gissningsvis från 1953. Problemet är att den är så trögtrampad att jag inte orkar trampa igång den. Enligt min farfar har den alltid varit så och därför blivit stående.

Är detta något man kan åtgärda, i så fall hur?

Julia

Svar:  Din Jagaren M32 är egentligen en dekaltrimmad Monark Monarped M32 och har en enväxlad ILO FP 50-motor som då enbart har en frikoppling. Jag har en M32 själv och den är inte särskilt trög att trampa igång så länge man inte försöker göra detta i en uppförsbacke. Som regel startar man dessa enpetare på plan mark eller i nedförsbacke – sen när motorn har startat kan man vända om man ska åka uppför.

Frågan är om det är något av hjulen på din moped som kärvar (lager och/eller bromsar). Om du drar in kopplingshandtaget (frikopplar) ska mopeden rulla lika lätt som en vanlig trampcykel. Gör den inte det är det något fel med hjullager eller bromsar. Jag har svårt att tro att det är motorn som kärvar för då skulle den inte fungera särskilt länge och förmodligen låta väldigt illa.

Startproceduren på dessa gamla ”enpetare” är annars på följande vis: Man öppnar bensinkranen. Är det kallt chokar man också. Är det en 53:a sitter choken ihop med luftfiltret under tanken, nästan uppe vid styrhuvudet. Är det en 54: (ser likadan ut) sitter det ett chokereglage på styret. Sen drar man in kopplingshandtaget och trampar iväg tills man får upp lite fart. Då släpper man ut kopplingshandtaget så att motorn börjar snurra och starta. Sen är det bara att köra. Stäng av choken efter någon minuts körning.

Men det fanns ett problem med dessa mopeder av 1953 års modell och det var att kopplingen ville slira vid start så att motorn bara gick runt något enstaka varv trots att man trampade som besatt. Man löste detta genom att man installerade andra lameller som greppade bättre för att sedan införa något som kallas för ”pys” på 1954 års modeller (se nedre bild). Om man aktiverar denna pys går motorn runt mycket lättare vid start och snurrar på fint utan att kopplingen slirar. Sen måste man släppa pysen för att motorn ska starta men då har den ju redan varvet uppe.

Kopplingen på dessa motorer kan även börja slira om man kört för länge med choken eller att man glömt att stänga av bensinkranen så förgasaren har flödat över. Detta är dock lätt att fixa till. Man tar bort ILO-kåpan på vänster sida. Under drevet sitter en plugg (nedersta bilden). Man lossar den och häller i en matsked lacknafta eller tändvätska. Luta mopeden åt höger samtidigt. Skruva i pluggen och rulla mopeden några meter med indragen koppling. Ta ur pluggen igen och luta mopeden åt vänster så att vätskan rinner ur. Nu är kopplingslamellerna avfettade och kopplingen greppar igen.

Jim Lundberg

På 1954 års Monarpeder (M32 & M35) satte man dit en dekompressionventil, i folkmun kallad ”Pys”, för att underlätta starterna (inringad). Denna kan även användas när man vill stänga av motorn.
Lamellerna på ILO-motorn smörjs av oljan i bensinen och om man glömmer stänga av bensinkranen eller kör för länge på choke kan det bli för mycket av det goda och lamellerna börjar slira. Det finns en avtappningsplugg (vid pennan) för överskottsolja men det bästa är att hälla i en slurk lacknafta i hålet, rulla mopeden med indragen koppling och sedan tappa ur smörjan.

Läs mer om Jagaren och ILO här:

Rulla till toppen