Atala Rizzatto som tappat gnistan

Fråga: Hej. Nu har jag fått svar på min tidigare fråga om min Atala. Det är en direktimporterad Atala Rizzatto från 1963.

Nu till mitt problem.

Tändningen strular… ingen gnista. Provkörde den ca 200 m, men sen gick det inte mer. Ny kondensator, fortfarande ingen gnista. Har kollat brytarna och de verkar ok. Köpte en ”ny” tändspole från Italien, men den verkar vara defekt😡 Om jag ohm-mäter mellan kabeln som går till kondensatorn och gods så är noll ohm.

Tändsystemet är CEV.

Är det besvärligt att linda om tändspolen? Vet du någon mer moped som har CEV tändsystem?

Roger Petersson

Svar: Det har förekommit större mängder defekta mopedkondensatorer på marknaden för ett antal år sedan. Förhoppningsvis har alla svenska handlare bytt leverantörer och slutat importera skräp från låglöneländer. Om det finns kvar några undermåliga kondensatorer i handeln kan det ju var en sådan du kommit över. Jag har själv råkat på detta otyg och en del fungerar inte alls, medan andra går ett tag innan de börjar krångla.

Primärlindningen i en tändspole är den som sitter mellan jord (gods) och den lilla kabeln från spolen som ska anslutas till brytare/kondensator. Resistansen (motståndet) i den lindningen är nära noll Ohm när man mäter så det är inget onormalt. Kolla att det inte är någon olja eller annan smuts på brytarnas kontakter och prova gärna en annan kondensator. Kolla med Lindom Magnetservice som både kan linda om tändspolar och säljer kvalitetskondensatorer.

Jim Lundberg

Läs mer om Atala här:

Rulla till toppen