Fråga: Tjena! Jag har en Kymco ZX Super Fever som jag hade problem med. Jag bytte packboxar och vevlager och nu startar den! Jag fick igång den igår och var supernöjd och glad, när jag for ut och skulle testa den så gick den bra och inga problem alls. Men när jag skulle vända och köra tillbaka hem så gasa jag full gas och då satt den och typ ”brumma” eller vad man säger.
Alltså, den rullar men det spärrar på fullgas. Jag tänker att det är luftskruven så jag justerar den lite och testar men fortfarande samma sak händer. Jag lutar mopeden lite åt höger och testar gasa, då gick den bra. Sen fällde jag ner stödet och då slockna den. Jag vet inte riktigt vad felet är, en polare till mig gissar att det kan vara att det inte finns ett nålclips till nålen i förgasaren och den andra tror att det kan vara bränslet eller tändning. Hjälp behövs!
Zackariah
Svar: Om vi tar det i tur och ordning: En luftskruv arbetar bara på tomgång och litet gaspådrag. Den påverkar lite eller inget över halvgas. Om motorn fungerar bättre (eller sämre) när man lutar mopeden beror det på att man påverkar flottörhusnivån i förgasaren. Har man en förgasare med ringflottör och huvudmunstycket i centrum påverkas motorn likadant oavsett om man lutar mopeden åt höger eller vänster.
Men om flottörhuset sitter på sidan av förgasaren blir blandningen fetare (fyrtaktar, rökiga avgaser) om man lutar mopeden åt ena hållet och magrare om man lutar åt andra hållet (motorn rusar, stannar om man gasar).
Om motorn stannar när man fäller ner stödet kan det vara så enkelt att det sitter en strömbrytare i stödet som förhindrar att man kan köra iväg med nerfällt stöd – strömbrytaren stänger av tändningen då.
Om clipset saknas till trotteln är det väl bara att ta ur trotteln och kolla detta. Saknas clipset så ramlar nålen troligtvis ner i nålmunstycket.
Jim Lundberg




