Skoterett med liten förgasare och stort insug

Fråga: Hej igen och tack för hjälp med föregående frågor som gör att jag nu återkommer med en ny men denna gång gäller det en Skoterett 1264. Jag har säkert gjort något som många skulle anse vara en dålig affär; jag bytte bort två Ford Taunus 17m P3 mot en Skoterett som på ytan såg hyfsat bra ut med originalfärg och Encarwi förgasare på 9 mm. Motorn har fått stryk och både kolv och cylinder är manipulerade, en ny kolv är på väg och jag lutar åt en ny cylinder men vad händer när en ny så kallad 3,5:a utrustas med en liten förgasare?

Det sitter även på ett stort framdrev. Jag har inte räknat taggar ännu men det verkar vara minst femton så jag lär bli tvungen att hitta ett mindre så att någon form av god backtagningsförmåga kan återställas. Nåväl! Min fråga är: Eftersom medföljande cylinder redan har för stort insug samt grova repor så lär detta inte vara ett alternativ ens efter ett honande men kommer det att fungera med 9 mm förgasare till vad som verkar vara 15 mm insug och orörd kolv. Målet är så nära original som möjligt utan övervarv. Tacksam för svar. Per-Johan

Svar: Det är svårt att sia om hur en motor kommer att gå med en viss cylinder och förgasare när man bytt ut den ena – eller bägge – mot någonting annat. Husqvarna Flintamotorn som sitter i Skoteretten har i originalutförande ett insug på 8,3 mm, men jag har ingen aning om hur de nytillverkade trimcylindrarna är beskaffade när det gäller övriga portar i cylindern. Man får helt enkelt testa och se om det blev som man hoppats. Originaldrevningen på Skoteretten är 14 kuggar på framdrevet och 24 kuggar på bakdrevet.

Om man bara knackar ur pluggen på en originalcylinder och inte rör något annat så brukar det inte bli någon stor skillnad på effekt/toppfart med originalförgasaren monterad som i detta fall har en borrning på 10 mm. Det som händer är egentligen bara att man ökat öppningstiden för insuget så att resultatet blir liknande det som sker när man luckat/jackat kolven. Annat blir det om man kombinerar dragen plugg med en större förgasare. På min Skoterett hade förra ägaren gjort en 8 mm hög lucka i kolven och den var ändå hyfsat stark på låga varv. Vill du köra helt original så får du leta upp en begagnad cylinder med pluggen kvar på någon marknad.

Jim Lundberg

Original Husqvarna Flintacylinder med pluggen kvar. Denna är 8,3 mm invändigt.

Läs mer om Husqvarna Flinta här:

Rulla till toppen