Fråga: Hej! Håller på med växeljustering på en Victoria EM50 och blir inte klok! Har läst alla dina inlägg om detta. Men förstår inte…om man börjar med att lägga i 2:an och sedan ska trycka upp växelpedalen mot treans växel, så står det att klinkan ska ligga längst ut till höger. Men min klinka hamnar på den klacken som är näst längst ut till höger. Spelar ingen roll hur jag ändrar kulleden, klinkan kuggar i den näst längst ut i alla fall.
Nålfjädern är ny, till saken är att jag bytt motor till denna men växelarmen och kicken är från min gamla motor. Den växelarmen som var med till denna motor var så böjd så den tog i ramen när man skulle växla upp. Måste jag böja om växelarmen för att få det att fungera?
Christian Jarl
Svar: Som jag förstår det så greppar klinkan för tidigt på din motor och inte för sent vilket är vanligt om hårnålsfjädern är slak/deformerad. En av våra besökare, Matte, har konstaterat att det finns olika vinklar på växelarmarna och att han själv hade fem olika armar i sina gömmor. En del är ”justerade” på grund av vurpor och tunga stövlar, men det verkar som att det finns olika armar från fabrik också.
Det var så länge sedan jag skruvade med en EM 50/Zweirad Union så jag minns inte hur växelmekanismen uppför sig vid växling, men jag har tidigare tipsat om att man får sitta och studera mekanismen när man växlar för att se vad som bör ändras/justeras för att den ska fungera som den ska.
Någon som kan hjälpa Christian med tips? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg
Uppdatering: Mats Eriksson har skickat bilder på hur delarna i växelmekanismen står i olika växellägen.
Tack Mats!







