
Fråga: Hej! Har en Yamaha FS1 från 1989. Har bytt cylinder till en så nära original jag kunde hitta. Mopeden gick ganska bra innan cylinderbytet så tanken var att borra men gick inte! Så det jag gjort är ny cylinder nytt luftfilter och sotat avgas, resten är original.
Den fyrtaktar riktigt mycket så man knappt kan åka iväg men när den börjar varva så tycker jag den varvar för mycket! Kör på 98 med 4 procent olja för cylindern, han innan körde på alkylatbensin. Kan man justera detta eller har ni något tips? Och hur justerar man brytare på denna?
Tias
Svar: Om problemen dök upp efter cylinderbytet så är det något med den nya cylindern som inte stämmer överens med resten av motor/förgasare/avgassystem. Men vad det är som inte stämmer är svårt att säga. Jämför kanaler och liknande mellan cylindrarna.
När det gäller brytarna så ställer man dessa (och därmed även tändningen) på följande vis eftersom tändplattan inte går att vrida på senare FS1:or:
Ställ kolven i tändläget vilket är 1,8 mm före övre dödläget på FS1. Lossa låsskruven till brytarna och justera dessa så att de precis ska till att öppna när kolven står i tändläget. Brytaravståndet blir vad det blir, men bör nog ligga mellan 0,30 till 0,50 mm om brytarna är i godkänt skick.
Jim Lundberg



