Ställa tändningen på Volvo PV med B16

Fråga: Hej! Fick nyligen förtroendet att fortsätta ta hand om en PV 444L från 1957 med B16 från andra ägaren (far och son). Bilen har gått under 7000 mil och i patinerad skick, men riktigt fräsch och pigg.

Däremot tändningen skulle behövas justeras då den är aningen svårstartad. Minnet är bra men kort och jag är osäker på hur jag går tillväga då detta inte är något jag gjort på åtminstone 35 år. Minns jag läst din bok om motorrenovering men osäker på om den täckte just tändning B16

Pål-Erik

Svar: Börja med att ställa in brytaravståndet då varje ändring av detta påverkar tändläget. På B16 ska brytarkontakterna ha ett avstånd på 0,40 till 0,50 mm när de är maximalt öppna.

Sen är det dags att ställa tändningen vilket kan göras på två vis.

Grundinställning med stillastående motor (inte så exakt):

Ställ ettans cylinder (den längst fram) i övre dödläge. Kolla så att bägge ventilerna på ettans cylinder är stängda – annars drar man runt motorn ett helt varv till. Backa sedan motorn så att gradmarkeringen på svänghjulet står på 2 – 4 grader före övre dödläget. Lossa fördelarens klämma och anslut en liten lampa mellan karossen och fördelarens anslutning till tändspolen. Slå på tändningen. Vrid nu fördelaren (små utslag) så att lampan slocknar och sedan sakta tillbaka tills lampan precis tänds igen. Lås fördelaren i detta läge. Nu är motorn grundinställd vilket fungerar för det mesta.

Inställning med stroboskoplampa:

Koppla bort vakuumslangen till fördelarens vakuumklocka. Koppla in stroboskoplampan. Är det en modern stroboskoplampa så har den en induktiv (kontaktlös) givare som man ska nypa runt ettans tändkabel. Lossa fördelaren, men bara så mycket att den går att vrida om man tar i lite. Starta motorn och öka varvtalet till cirka 1500 varv/min (hög tomgång).

Lys med stroboskoplampan mot svänghjulets markeringar och med motorn igång ska tändningen stå på 19 – 21 grader. Vrid sakta på fördelaren tills den fasta markeringen pekar på ca 20 grader på svänghjulet. Dra åt fördelaren och kolla att det blev rätt. Om det är svårt att läsa av markeringarna på svänghjulet med stroboskoplampan lägger man på en liten färgklick på svänghjulets 20-gradersmarkering så syns det bättre när man har motorn igång.

Om bilen är svårstartad är det sällan tändningslägets fel utan det kan bero på att bränslet inte kommer fram – eller att det kommer för mycket bränsle. Är den svårstartad när den är kall så kan det bero på att bensinpumpen tar in luft på sugsidan – eller att pumpen är dålig.

Om bilen är svårstartad när motorn är varm kan detta bero på att flottören läcker så att pumpen (som håller fullt tryck en stund efter att man stängt av motorn) får motorn att flöda över när man stängt av den. Det kan också bero på ånglås (att bensinen i förgasaren kokar) och detta kan man kolla genom att tanka alkylatbensin som har en högre kokpunkt. Om varmstarterna fungerar bra efter tankning med alkylatbensin är det troligtvis ånglås som orsakar startproblemen och då kan man testa med att montera en tjockare packning mellan förgasare och insugningsrör.

Jim Lundberg

Läs mer om tändningsinställning här:

Rulla till toppen