Fråga: Förra ägaren till mitt hus var urmakare, han renoverade även gamla mopeder, eftersom han lämnade det flesta mopedrelaterade prylarna kvar i verkstaden när vi köpte huset så hittar jag en del fynd. Kolven på bilderna ett av dessa fynd.
Har ni någon gång sett någon som förlängt kolven enligt bilden och nitat dit förlängningen med aluminiumnit? Undrar om det fungerade? Nitarna borde klippts av när kolven vänder då det är ett litet glapp mellan kolv och förlängningen.
Mvh Jörgen

Svar: Hej Jörgen. Kul kolv måste jag säga. Nej jag har inte sett något liknande och din urmakare måste varit riktigt klurig. Min gissning är att kolven är ombyggd för att passa en annan cylinder än den som den ursprungligen var avsedd för och jag tror att det skulle fungera då förlängningen verkar ha en rejäl krage och bra passform.
Jag skickar frågan vidare till min kollega Jim.
Robert Gustavsson
Jag har inte heller sett denna typ av skarvning med nitar i kolvsammanhang. Det kan vara som Robert är inne på att kolven är ombyggd för att fungera i en annan motor – eller så har någon kapat av den i nederkant vilket är en variant på lucka/jack. alltså att man kapar av en del av kolven så att insugningstiden förlängs. Trimning på ren svenska. Urmakaren kanske ville återställa en trimmad kolv till originalskick.
Jag har återställt en övertrimmad kolv genom att löda i (med zink) en bit från en annan kolv för att motorn skulle fungera efter övergreppet. Nitning var en variant. Normalt är nitning väldigt stark men i detta fall måste det vara glappfritt så att nitarna inte nöts av på grund av kolven snabba vändningar i dödlägena. Men hur som helst – kolven är en bit motorhistoria som visar hur påhittiga folk var på den tiden då man inte hittade nytillverkade delar på Internet.
Jim Lundberg
Läsare som vet mer om denna typ av förlängning eller liknande förlängningar – skriv en kommentar i rutan nedan.




