Rostskyddsbehandla Norsjö partner

Bild från Eric.

Fråga: Hej. Hur bär man sig åt för att avrosta och skyddsbehandla ett hålrum – den långa ”kardantunneln” i plåt på en Norsjö Partner – den trehjuliga mopeden med ett framhjul.

Tunneln är ungefär en halv meter lång med en begränsad åtkomst i bakre änden, plus en vinkel upp mot styret där det också finns en mindre öppning. Även två små täckta öppningar – en på vardera sidan av tunneln. En perfekt rost-samlare.

Har inga möjligheter att doppa mopeden i något rostlösande bad eller ”täcka för” ändarna – fylla med grus och skaka… 🙂

Ingen el eller kranvatten finns på platsen… bara batteriverktyg. Ej heller möjlighet att ta upp en arbetsöppning mitt i plåten o sen svetsa igen.

Tacksam för tips!

Eric

Svar: Det finns flera sätt att skydda/avrosta en ram av pressad plåt. En variant är att doppa hela i ett rostlösande bad. Det är inget man gör hemma men kolla exempelvis med Knivsta Stålbad (telefon: 070-736 84 10) som kan doppa hela bilkarosser. Men det kräver ju att man rensar ramen på alla delar.

Alternativ två är att låta rosten vara kvar men att stoppa dess framfart. Dinitrol tillverkar en tunnflytande vätska för hålrumsbehandling av balkar och trösklar på bilar. Medlet heter Dinitrol ML och innehåller rostinhibitorer som inte bara skyddar mot rost utan stoppar redan uppkommen rost.

Man ska då använda en särskild slang som har ett munstycke vilket sprutar strålar åt flera håll. Man sticker in slangen helt i något hål i utrymmet som ska behandlas och sedan sprutar man samtidigt som man sakta drar ut slangen. Ibland får man gå in från flera håll för att alla ytor ska bli sprejade.

Jim Lundberg

Läs mer om rostskyddsbehandling här:

Rulla till toppen