Fråga: Hej. Gjorde en lättare honing av mitt Volvo B16-block då den var blank i loppen. Endast så mycket att där blev kryssmärken. Kontentan är nu att den drar mycket olja vilket den inte gjorde innan. (Kraftig blårök vid gaspådrag) Ringarna är inte bytta. Är det felet eller kommer de gamla ringarna att slita in sig efterhand? Eller jag får krypa till korset och byta ringarna i vinter?
Volvo
Svar: En motorrenoverare berättade en gång för mig att man inte bör använda begagnade ringar i ett nyhonat cylinderlopp. Anledningen skulle vara att gamla ringar skulle slitas mer av den honade ytan än nya ringar. Men jag tror att det hela handlade om ringarnas totala livslängd och inte någon form av närstående haveri.
Hur som helst – anledningen till att det har börjat komma blå rök ur avgasröret efter dina åtgärder kan mycket väl bero på att ringarna inte sitter i exakt samma läge som innan. Cylindrar slits inte jämt varvet runt utan antar både en konisk och en oval form och det är det senare som kan ställa till det.
På grund av att vevstaken trycker kolven hårdare mot cylinderväggen i stakens riktning så slits cylindrarna mest i 90 graders riktning relativt vevaxel – i riktning höger/vänster i ditt fall med längsgående vevaxel. Om ringarna har vridits på kolvarna när dessa var ur motorn så kan det uppstå ett läckage. Detta går nog till sig med tiden. Antingen för att ringarna slits in mot den nyhonade ytan – eller att de vrider sig tillbaka till den gamla positionen.
Men blåröken kan ju även bero på att någon ring har brustit vid återmonteringen. Gör ett kompressionsprov. Tumregeln är att det inte får skilja mer än ett kilo (bar) mellan bästa och sämsta cylindern, men detta ska man inte ta för allvarligt på en nymonterad motor då alla delar måste ”sätta sig” först. Fortsätt kör och se om rykandet avtar. Det kan ta 50 – 100 mil innan ringarna är inslitna mot cylindrarna.
Om kompressionsprovet inte ger direkt alarmerande resultat så kan man ibland luska ut vilken cylinder som orsakar blåröken. Man lyfter bort tändhatten på ettans cylinder och provkör. Sen gör man likadant på tvåans cylinder och provkör och så vidare. Om det slutar ryka om avgaserna när en viss cylinder inaktiverats så är det där felet sitter. Obs. Låt aldrig en tändkabel hänga löst när motorn går då tändspolen kan skadas. Stoppa i ett tändstift i kabeln och fäst detta tillfälligt mot jord under testet.
Jim Lundberg




