Växelproblem på Honda MT5

Bild från Leo. Ett tips till er som bifogar bilder till era frågor: Ta bilden liggande (tänk: Tv:n, datorskärmen, bioduken) Då utnyttjar man vår hemsidas bildruta maximalt så att man bättre ser alla detaljer (och jag slipper beskära bilderna för att det ska bli lite bättre).

Fråga: Hej. Bytte lameller och kopplingsfjädrar på min Honda MT5 från 1991 sen for jag ut och körde. Alla växlar funkade men sen efter jag kört i ca 40 min testade jag dra ut den fullt på 5:an (det är lagt in extraväxel av förra ägaren) efter jag dragit ut den fullt så skulle jag växla ner och då var det helt stumt – växelpedalen rörde sig inte en millimeter nedåt men upp rörde den sig.

Jag öppnade upp kåpan och då såg jag att kickdrevet kilat fast sig mot kopplingskorgens drev eller vad det heter (bifogar en bild). jag fixade det spände och fjädern hårt enligt markeringarna satte tillbaka allt och testade igen och då hände samma sak igen. Jag kör Castrol MTX 10w40. Innan jag bytte lameller och kopplingsfjädrar hände aldrig detta. 3:an är svår att få i ibland om det spelar någon roll.

Mvh Leo

Svar: Jag har tyvärr aldrig skruvat med MT5:an men oljan har i alla fall inget med saken att göra. Det låter som att det eventuellt kan vara något shims som saknas om axlarna rör sig i längdled (axiellt) så att dreven tar i varandra – om det var så du menade med att kickdrevet ”kilat fast sig” mot kopplingskorgens drev.

Kolla så att alla axlar och drev som sitter där inte kan röra sig mer än cirka 0,20 mm axiellt. Se också till att dreven verkligen sitter en bit ifrån varandra även om axialspelet är litet. Varför växlarna (5:an) fastnar och hur det hör ihop med kopplingen kan jag inte svara på.

Om du har kvar de gamla lamellerna och fjädrarna kan du mäta upp hur tjock kopplingspaketet är med de nya fjädrarna och lamellerna och sedan stoppa tillbaka de gamla delarna igen och provkör. Om växlarna fungerar med de gamla delarna så mäter du upp kopplingspaketets tjocklek igen med de gamla delarna monterade.

Sen får du se dels hur stor skillnad i tjocklek det är och vad den skillnaden eventuellt skulle kunna påverka i växellådan. Titta på hur alla delar rör sig när du växlar och frikopplar och försök att lista ut vad som sker. Det kan ju vara så att den tidigare ägaren har satt ihop motorn fel, men att det inte märktes förrän du började fixa med kopplingen – kanske. Två halva fel kan ju bli ett helt fel.

Jim Lundberg

Läs mer om Honda MT5 här:

Rulla till toppen