Ställa tändningen på ILO 250 cc

Fråga: Hej. Jag har en fråga till Jim. Har försökt att ställa in tändningen på min Monark Blue Arrow 2×125 efter din bok men lyckas inte. Vilken brytare och tändspole hör till vilken cylinder? Ska brytaren vara helt öppen 3 mm innan öd eller den ska börja öppna då?

Kan man sätta brytarna på något utgångsläge på brytarna på något vis för dom har jag flyttat hit och dit. Sen undrar jag hur nålen på flottören ska sitta? Nu sitter den jäms med botten på flottören.

Christer Johnsson

Svar: Motorn har en 180-graders vevaxel vilket innebär att ena kolven står i topp när den andra står i botten. Det borde vara lätt att se vilken brytare som hör till vilken cylinder då det skiljer ett halvt varv på när brytarna öppnar.

Gnistan kommer i samma ögonblick som brytaren öppnar. Om förtändningen ska vara 3 – 3,5 mm, som på denna ILO-motor, så ska alltså brytarna precis till att öppna när kolven står 3 – 3,5 mm före övre dödläget (på sidan 176, tredje spalten,  i Stora Tvåtaktsboken, del 2, står det hur man ställer tändningen på denna motor).

Men alltid när man ställer tändning så måste man börja med att justera brytaravståndet då en ändring av detta även ändrar tändläget. Brytaravståndet ställer man när brytaren öppnat maximalt och ska vara 0,30 – 0,40 mm på ILO-motorn. Detta gör man nu på bägge brytarna.

När detta är gjort så ställer man in när gnistan ska komma – det så kallade tändläget. Detta görs i två steg på denna motor. Först lossar man skruvarna till tändplattan så att denna kan justeras med- och motsols. Sen ställer man en av kolvarna i tändläget (3 – 3,5 mm före övre dödläget).

Den brytare som man ska börja med är den fasta brytaren på tändplattan och nu vrider man hela plattan tills denna brytare precis börjar öppna med ena kolven i tändläge. Funkar inte detta så är det fel kolv och då ställer man den andra kolven i tändläge.

När den fasta brytaren (A) precis öppnar när ena kolven står 3 – 3,5 mm före övre dödläget är denna cylinder färdig. Då drar man upp den andra kolven i tändläget och lossar justeringen på den rörliga brytaren (B) på tändplattan. Denna brytare går nu att skjuta lite med- eller motsols och även här gäller det att brytaren ska till att öppna med kolven i tändläget.

Dra fast skruvarna till brytarens justering och dra runt motorn och kontrollera att bägge cylindrarna kommer att tända 3 – 3,5 mm före övre dödläget. Vilken tändspole som hör till vilken cylinder ser man på vilken brytare som är ansluten till en viss tändspole. Eller så provstartar man. Startar den inte så byter man plats på tändkablarna.

När det gäller flottören så har nålen ett spår som ska klicka in i ett clips som håller nålen i rätt läge om nålen är utbytbar. Nu vet jag inte hur din flottör ser ut, men i de flesta fall ska nålen sticka ut ur flottören nertill då den ska styra upp flottören nertill med ett hål i botten av flottörhuset. Det händer att nålen är avrostad i botten om det stått vatten i huset en längre tid men det syns tydligt om nålen är avrostad samt att resten av nålen då sitter fast i hålet i botten.

Jim Lundberg

Läs mer om ILO 250/Monark Blue Arrow här:

Rulla till toppen