
Fråga: Hej, har en Fram King Solifer med Zweirad Union motor. Vilket svänghjul ska det vara på den?
Mvh
Håkan
Svar: Jag ska inte svära på det men jag har för mig att det är samma sorts Boschsvänghjul på Sachs, Puch, Zündapp och Zweirad Union med ett litet undantag: Svänghjulet på en Sachs har tre gängade hål för en kylfläkt, Puch har fyra hål av samma anledning och Zündapp har inga hål alls då de svensksålda Zündappmopederna inte hade fläktkylning. Däremot har dessa hjul olika artikelnummer just på grund av dessa skruvhål.
Men när det gäller resten av svänghjulens mått så bör de vara lika. På 1960- och 70-talet var det i stort sett standard på tändsystemen på många mopedfabrikat med Boschsystem och även svenska Stefa var med på tåget. Rotationsriktningen är oftast samma på dessa hjul vilket är en förutsättning.
Jag har en Husqvarna Flintamotor med ett Sachssvänghjul där resten av tändsystemet är från Stefa (och kanske lite Bosch).
Låna ett svänghjul från något av de tidigare nämnda mopederna och testa. Zweiradmotorn har inte alltid en krysskil i vevaxeln och när man ska ställa tändningen på dessa gör man så här:
Ta loss svänghjulet och ställ kolven i tändläget, vilket är 2,0 – 2,2 mm före övre dödläget på denna motor. Trä på svänghjulet på vevaxeln men tryck inte fast det så hår att vevaxeln vill snurra med. Vrid nu svänghjulet i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna.
Stanna där och ge svänghjulet en smäll inåt så det fastnar på vevaxelns kona och dra fast muttern som håller hjulet. Dra sen runt motorn ett varv och kolla att det blev rätt.
Jim Lundberg




