Fråga: Hej. Jag har en Piaggio Bravo som slutat fungera. Jag plockade isär motorn i molekyler och bytte allt som verkade dåligt, men den startade inte. Jag ledsnade och köpte en nyrenoverad motor från Tyskland som bevisligen fungerade i provbänk enligt video.
Jag köpte ny förgasare, tömde tanken och fyllde på nytt bränsle. Jag har gnista och bränslet når fram till tändstiftet. Har även prova med startgas men den är lik förbannat helt död. Har även kopplat bort ”dödaren” utan resultat. Har du något förslag?
Bo Rundberg
Svar: Gör ett startförsök och ta ur tändstiftet. Om detta är blött så är gnistan för klen och om stiftet istället är torrt så kommer det inte fram någon bensin. Då vet man om man ska jaga felet i tändsystemet eller bränslesystemet.
Att man får gnista på tändstiftet när detta befinner sig utanför motorn säger väldigt lite om hur stark gnistan egentligen är. Under kompression får gnistan svårare att hoppa över tändstiftets elektroder. Skillnaden i ledningsförmågan hos elektroderna mellan kompression och atmosfärtryck (ute i det fria) är ungefär 1:10 – det betyder att om gnistan ska orka hoppa 0,5 mm inne i motorn så bör den orka 0,5 x 10 = 5 mm utanför motorn. Stoppa en spik i tändhatten och håll spiken ca 5 mm från motorblocket och låt någon trampa runt motorn. Då ska tändsystemet minst orka producera en gnista på 3 mm, men helst 5 mm.
Kolla kompressionen. Kompressionstrycket på en moped ligger på 5 – 8 kilo (bar) om allt är tätt och bra. Kolla även att gnistan kommer när den ska vilket är cirka 2 mm före kolvens övre dödläge.
Jim Lundberg





