
Fråga: Hej. Jag har en Rambler moped 1956 årsmodell. (Samma som NV Saxoped). Den har alltså den allra första versionen av Sachs-motor, med kedja i primären, ”paddförgasare” bl.a. Har sökt efter motordata på den där. Alltså det som står i t.ex polisens lilla bok, när de kollade om en moped var trimmad eller ej. Har Lars Golbes ”Mopedboken”. I den finns dessa data för i stort sett alla godkända mopeder. Men. Jag kan inte finna min Rambler där.
När den heter ”Saxoped”, tror jag modellkoden är 1125, men är ej helt övertygad där. I det där dataregistret i Golbes bok, är den tidigaste NV-mopeden 1134. Ramblern (Saxopeden) har dessutom 24-tums hjul. Inte en enda moppe med 24 tum hittar jag i det där registret! Vilket är anmärkningsvärt, då det fanns åtskilliga modeller med 24 tum. Inte bara NV, utan t.ex Monark, vilka som sagt inte heller finns med i det där registret. Har Golbe missat de äldsta mopederna, eller fanns det inga data, där i begynnelsen?
Eller har ni dessa data på den där allra första Sachsmotorn? Den skiljer sig ju en del i t.ex cylinderns insugsdiameter från de senare konstruktionerna, och jag skulle vilja veta dessa data.
Nisse
Svar: De tekniska uppgifter som polisen hade med sig vid flygande besiktning av typgodkända mopeder gällde från 1960 års modeller och framåt och avsåg då hela mopeden med hjuldimension, antal kuggar på drev med mera. Innan dess var det enbart motorerna som var typgodkända och den tekniska informationen om dessa vet jag inte var man kan hitta. Troligtvis fanns den bara hos Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen samt hos polisen, men om den finns kvar i dag kan jag tyvärr inte svara på.
Jag har inga tekniska data när det gäller de tidiga motorernas (1952-1960) tekniska utförande som exempelvis storlek på insug och portar utan bara på servicedata som brytaravstånd, förtändning och storlek på munstycken.
Är det någon som kan tipsa Nisse om det han vill veta? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg



