Fråga: Hej, jag renoverar en ILO FP50 som haft kolven fastrostad i cylindern och jag behöver troligen byta cylindern. Jag har sett att FP50-cylindern funkar bra på G50 men hur blir det om jag tar en G50-cylinder och monterar den på min FP50? Har sett också att det finns olika trimcylindrar till G50 men vet inte vilket som blir bra. Det gör ingenting om den går lite fortare än 30 men det ska helst inte bli fel så den går långsammare heller!
Martin
Svar: Cylindrarna från ILO Piano och ILO FP50 har samma inbyggnadsmått men insuget är större på FP50. Därför brukar en del byta till en FP50-cylinder på sina ILO piano som en lättare trimning.
Hur det blir om man gör det omvända vet jag tyvärr inte men troligtvis går en FP50 något långsammare med en Pianocylinder. Men det behöver inte bli så mycket sämre. ILO FP50 är också strypta men där är det insugningsröret som är ”pluggen”. På Pianocylindern är det själva insuget som är strypningen. Jag tror (fritt ur minnet) att de första Pianocylindrarnas insug är ungefär lika stora som insugningsröret på FP50. Det bör alltså vara samma diameter hela vägen från förgasaren fram till kolven med en Pianocylinder på en FP50.
Puchkolvar med 10 mm kolvbult passar i FP50. Eventuellt så får man göra en lucka på ett par mm för att öppningstiden ska bli rätt. Kolla om någon kan borra/svarva upp din originalcylinder till 38,50 (1;a överdim.) eller 39,00 mm (2:a överdim.).
Jim Lundberg




