Nya packboxar som läcker

Fråga: Hej! Är det bara jag eller är det fler som har problem att få dagens packboxar täta? Har diverse äldre Volvo- och Opelbilar plus lite traktorer. Men vad jag än köper för märke på packboxarna så börjar dom läcka efter ett tag!

Om det finns möjlighet vid monteringen så flyttar jag dom för att inte vara där det är nött, har på olja eller fett vid montering så den inte går torrt och jag gör förstås rent och slipar ytan innan monteringen. Något tips vad man kan göra för att slippa läckage?

Tias

Svar: Jag har inte erfarit samma problem men om en packbox läcker så kan det bror på följande (förutom att den är skadad eller utsliten):

  • Att ytan på axeln är ojämn där packboxens tätningsläpp ligger an.
  • Att axelns radialspel är så stort att packboxens tätningsläpp inte hänger med i rörelserna.
  • Att det är för högt tryck på packboxens insida (tilltäppt vevhusventilation eller läckande kolvringar om det gäller en bilmotor.
  • Att axeln är för liten – eller att packboxen är för stor.
  • Att packboxen är felvänd. För det mesta tål de högre tryck mot fjädersidan.

Annars har du ju gjort vad som kan behövas – flyttat packboxen så tätningsläppen möter en ny yta på axeln samt smort packboxen vid monteringen så den inte bränns vid första starten.

Jim Lundberg

Läs mer om packboxar här:

Rulla till toppen