Fråga: Hej. Har köpt en NSU Max av 1953 års modell. Vill veta lite om vilken olja till växellådan och allmänna data, varför går insugslangen in i vad de verkar som en oljebehållare?
Mvh. B. Lundh
Svar: Här kommer information om NSU Max
- Modellen Max tillverkades 1952 – 1954.
- Motorn är på 17 hästkrafter och 247 cc.
- Borrning/slag: 69 x 66 mm.
- Förtändning: 7,6 mm med tändningsreglaget på maximal hög- (tidig) tändning.
- Brytaravstånd: 0,40 – 0,50 mm.
- Huvudmunstycke: 105. lågfartsmunstycke: 45.
- Motorolja: 2 liter SAE 20 eller SAE 30. Oljenivån kollas med oljestickan och efter en stunds körning på tomgång.
- Växellådsolja: Om det är samma som på NSU Supermax så är oljan gemensam för motor och växellåda. Någon som kan bekräfta detta?
Nu vet jag inte vad som menas med insugsslangen (bifoga gärna en bild), men om det är något som är original från fabrik så kan det vara luftburken (insugningsljuddämparen) som avses vilken är ansluten till förgasaren med ett böjt rör. Är det en smal slang som avses kan det vara en ventilation för oljetanken.
Jim Lundberg





