
Fråga: Hej. Håller på att ställa in en förgasare till en tvåtaktare och var nyfiken på att testa med justera in med en vakuumklocka. Precis som på bilar. Man monterar en nippel mellan trottel och insug. Och så justerar man hur mycket sug det blir. Nu till problemet. Det blir mycket lågt sug. Är det något som jag har förbisett eller är det så att jag har slitna ringar eller packboxar?
Tobbe
Svar: Nu vet jag inte om det handlar om att synka flera förgasare på en motor eller bara att mäta undertrycket på en enda förgasare, men en tvåtaktsmotor suger inte på samma sätt som en fyrtaktsmotor.
Om man drar runt en tvåtaktsmotor sakta kommer all luft i motorn att i stort sett bara att röra sig fram och tillbaka (undantaget tvåtaktsmotorer med reedventiler). Det sker alltså inget pumpande i en viss riktning som i en fyrtaktsmotor med sina ventiler som öppnar och stänger beroende på var i cylindern kolven befinner sig.
En tvåtaktsmotors funktion bygger till stor del på luftens (färskgasens) rörelseenergi. Så fort man får upp hastigheten på luften, så att den fortsätter av bara farten, så fungerar motorn. Det är också därför som en tvåtaktsmotor alltid har en rätt oregelbunden tomgång. Gashastigheten är då så låg att bränslet nätt och jämnt transporteras in i cylindern och förbränningsrummet vilket leder till att motorn går ojämnt.
Jag har inte testat detta med vakuumklocka annat än vid synkronisering av flerförgasarmotorer då man placerar en undertrycksmätare mot den sida av förgasarens som är ut mot omgivningen, men jag har svårt att tänka mig att man skulle få samma höga undertryck hos en tvåtaktsmotor som på en fyrtaktsmotor, oavsett var på insugssidan man väljer att mäta. Sen kan ju ett dåligt undertryck på en tvåtaktsmotor bero på läckande packboxar i vevhuset och/eller slitna kolvringar och då får man testa dessa separat.
Någon som vet mer? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg



