Hur får man ur lagerbanorna ur Sachsmotorn?

Fråga: Hej Jim. Jag håller på att renovera en Sachs 98cc M50-motor som sitter på min farfars NV8. Jag har köpt dina böcker och följer just nu demonteringsintruktionen men när jag kommer till demontering av lagren så får jag inte bort lagerbanorna till vevaxeln (inga andra heller lossnar för den delen) med din metod genom att värma blockhalvan.

Jag har tänkt att byta grafittätningarna mot packboxar men nu vet jag inte hur jag ska få bort dessa. Finns det någon form av avdragare för att lösa detta eller ska jag bara montera ihop och hoppas att de gamla tätningarna håller tätt?

Hoppas du har tid att svara på detta.

Mvh Stefan Larsson

Svar: När det gäller delbara lager där man inte kommer åt att knacka ur lagerbanan i blocket brukar det fungera med att man värmer blocket och därefter slår blocket mot en hård träbit med lagerbanan nedåt. Då brukar rörelseenergin i lagerbanan göra så att banan fortsätter i slagets riktning när blockhalvan tvärstannar mot träbiten.

Det är mer eller mindre omöjligt att använda någon avdragare på dessa lagerbanor om det inte finns någon kant på baksidan som man kan få tag i. Och eftersom lagerbanan är uppslipad inåt, för att man ska kunna dra ur innerbanan med sina kulor, kan man inte använda någon typ av expanderande avdragare heller. Det finns inget att haka tag i där heller.

Men i gamla motorer kan lagerbanorna sitta rätt hårt, särskilt om det handlar om en motor som stått oanvände i många år. Fast det finns fler trix. Man tar då en MIG- eller pinnsvets och lägger en svetssträng inne i lagerbanan. Man svetsar då varvet runt, men man kan stanna efter ett halvvarv och se om det räcker. Det som händer är att svetsen drar ihop sig när den kallnar och då drar den även ihop lagerbanan så att den krymper på diametern.

Om detta inte skulle hjälpa kan man lägga på mer svets så att man får en svetsbulle som man kan knacka mot från utsidan.

Jim Lundberg

En metod för att lossa lagerbanor som inte går att knacka ur från baksidan är att man lägger en sträng med svetsen på banans insida. När svetsen kallnar drar den ihop sig, och lagerbanan, så att den senare minskar i diameter och lossnar ur sitt hål. Man får bara se till att skydda omgivande delar mot svetsloppor.

Läs mer om lagerdemontering här:

Rulla till toppen