Fråga: Hej. Jag har en Monark M24 med NSU-motor som har 3 i komp men tramporna är väldigt tunga ändå. Motorn går knappt att trampa runt. Vad kan det vara?
Marcus Gustafsson
Svar: Vissa mopeder har en utväxling mellan pedaler och vevaxel som gör dem rejält trögtrampade, men jag har aldrig kört en Monark M24 så där vet jag inte hur det känns att starta en sådan. 3 kilo i kompressionstryck är väldigt lite och tyder på att det är något läckage – antingen mellan cylinder och topplock, i pysventilen (om sådan finnes) eller att kolvringarna inte tätar i cylindern.
Testa så här: Ta ur tändstiftet och lägg i friläget. Ta bort svänghjulskåpan. Nu ska det gå väldigt lätt att dra runt svänghjulet med fingrarna. Om inte, så kan det vara spolarna innanför svänghjulet som tar i däcket eller något som kärvar i cylindern.
Annars ligger felet i växellådan. NSU-motorn har en lite speciell konstruktion runt pedalaxel men en hylsa som kan åka ut om man drar runt pedalaxeln utan den högra pedalen. Det sitter en hylsa på den sidan som gärna vill glida ut om man drar runt axeln och då är det ofta svårt att få in hylsan igen. Men om denna hylsa kan göra motorn trögtrampad kan jag tyvärr inte svara på.
Jim Lundberg




