Montera shunt på amperemätare i bilen?

Med en amperemätare i fordonet får man koll på laddningen. Det är inte så höga strömstyrkor det rör sig om, men man bör ändå ha lite grövre kablar till mätaren på kanske 2,5 – 4 kvadratmillimeter eftersom installation av en mätare innebär en extra kabelslinga till och från mätaren, och ju längre kablar – desto mer spänningsfall. Har man än äldre bil (70-talet) så räcker det oftast med en 30-amperesmätare. Idag finns det både 60- och 100-amperesmätare men dessa skulle knappt ge något utslag om de monteras i en gammal PV eller Folkvagn.

Fråga: Hej. Har en fråga om amperemätare. Äger ett par fordon där jag tänkt mig montera en 52 m/m amperemätare från det vanliga standardsortimentet. Om jag inte minns fel, så kan man koppla in mätaren via en ”shunt”. Annars måste så vitt jag förstår, hela effektåtgången passera mätaren. Vilket man slipper med hjälp av en ”shunt”.

Om man nu ska köra hela effektåtgången över mätaren, då blir det ingen enkel kabeldragning. Det blir ju grova kablar, 6-8-10 kvadrat, beroende på effektåtgång, och för undvikande av spänningsförluster. Så en ”shunt” är ju att föredra. Hur fungerar en dylik? Och var får man fatt på en? Är de stora i format, de där? Är det bara att montera ihop den med vilken amperemätare som helst? Och om man nu har en, hur klen kabel kan man i så fall mata mätaren med?

Nisse

Svar: En elektrisk shunts uppgift är att leda delar av strömmen förbi en amperemätare och det gör man om mätaren i sig inte klarar av den förväntade strömstyrkan som ska mätas. Om man till exempel ska mäta en stor strömstyrka, exempelvis 100 ampere, så är det svårt att konstruera en mätare som klarar en så stor strömstyrka. Då kopplar man förbi mätaren med en grov tråd eller ett motstånd där huvuddelen av strömmen kommer att passera.

Men detta innebär också att mätaren kommer att visa fel i förhållande till den totala strömmen som ska mätas. Man kan till exempel mäta 100 ampere med en amperemätare som bara klarar 5 ampere om man beräknar shuntens motstånd så att enbart en 20-del av strömmen går genom mätaren (100/5=20). I detta fall kommer 5-amperemätaren vid fullt utslag att visa 5 ampere, men i realiteten är detta 100 ampere. Alltså måste man byta ut skalan på en mätare om man ansluter en shunt.

Nu vet jag inte vad det är för fordon det gäller, men är det vanliga bilar det handlar om så finns det ju standardmätare som fungerar utmärkt. Amperemätare har väldigt låg resistans, ofta någon tiondels Ohm eller mindre – ungefär lika lite som en bit kopparkabel. Det spänningsfall som uppstår över en amperemätare på en bil ligger på tiondelar av en volt och har ingen praktisk betydelse. Skulle man ansluta en shunt på en standardmätare så märker man ingen skillnad på laddningen i bilen, men mätaren kommer att visa fel (för litet) och då måste man kalibrera om mätaren (rita en ny skala) mot en annan mätare som visar rätt värde.

Amperemätare i bilar är lite speciella då de kan mäta både uppladdning och urladdning och det är därför nollpunkten är i mitten av skalan. När generatorn orkar ladda batteriet och driva alla förbrukare (lysen, fläkt, radio med mera) så går mätarens nål mot ”plus”. Om generatorn däremot inte orkar driva förbrukarna (vid tomgångskörning och/eller vid för stor strömförbrukning) går nålen över till ”minus” och då får batteriet hålla upp spänningen vilket leder till urladdning.

Jim Lundberg

En shunt kan bestå av en bit koppartråd och tanken med shunten är att man ska kunna mäta en högre ström än vad själva mätaren klarar av. Då leder man en större del av strömmen genom shunten och låter bara en liten del av strömmen gå genom mätaren. Men så fort man ansluter en shunt kommer mätaren att visa fel (för lite) eftersom den bara mäter den lilla mängd ström som passerar den. Fast alla amperemätare är konstruerade så att de ska ge lägsta möjliga motstånd – ofta väldigt nära noll Ohm.
Förenklat schema till en bil. Mätarens nål kan gå åt två håll. Om generatorn orkar hålla upp spänningen så står mätaren på noll (i mitten). Om batteriet är urladdat (håller lägre spänning än generatorn) så går en del av strömmen till batteriet via mätaren som då kommer att visa plus på skalan. Men om generatorn inte orkar hålla upp spänningen så kommer batteriet att stötta och då går strömmen genom mätaren åt andra hållet som då kommer att gå till minus på skalan. Observera att startmotorn är ansluten direkt till batteriet då en sådan kan dra över 100 ampere vid start och det klarar inte amperemätaren.

Läs mer om laddning här:

Rulla till toppen