Montera packbox på Sachs 98 cc

Skiss från Stefan. Det är bara bar med en spalt mellan lager och packbox så att lagret inte ligger och skaver mot boxen. Men det är viktigt att lagret har bottnat i sitt hål och inta kan ge sig iväg utåt. På din skiss har ju lagret bottnat så det ser väldigt bra ut.

Fråga: Hej Jim. Jag kommer att få ett mellanrum mellan packbox och lagerbana för utgående axel på ca 0,3 mm på min Sachs 98cc (se bild). Kan det vara så eller ska man fylla ut med Shims? På denna motor måste man montera packboxen innan man sätter tillbaka lagerbanan. Jag ska limma boxen med Loctite 638 enligt din rekommendation.

Klarar det värmen när man värmer upp blocket? Nu när jag byter till packboxar så har du nämnt att man kan köra med tunnare olja/fett än original oljefett. Vad rekommenderar du, tunnare olje/fettblandning eller en tjockare motorolja? Vad i så fall?

Stefan Larsson

Svar: Det ska faktiskt vara ett visst avstånd mellan lager och packbox så det ser bara bra ut enligt din skiss. Lagret (eller ett shims) ska inte ligga och skava mot sidan av en packbox. Du behöver inte specifikt inte använda Loctite 638 om du inte råkar ha det i gömmorna. Det går lika bra med någon form av gänglåsning för att fixera packboxen som ska avfettas först och gärna ruggas upp lite med ett slippapper på utsidan så limmet fäster bättre.

De flesta gänglåsningar klarar uppåt 120 grader, men bara när de härdat klart. Om man värmer dessa lim innan de härdat så finns risken att de ”dör” och kommer inte att härda. Om du ska värma blocket vid montering av lagret bör du låta den limmade packboxen sitta där ett dygn innan uppvärmning.

Ett flytande fett kan man blanda till själv genom att vispa ihop transmissions- eller motorolja med konsistensfett till en viskositet som blir så att blandningen sakta kan rinna vid rumstemperatur. Ett slappare alternativ är att hälla i växelhusolja till utombordsmotorer vilken brukar vara trögflytande.

Jim Lundberg

Äldre motorcykelmotorer saknar ofta packboxar och ska av den anledningen ha fett i växellådan för att det inte ska uppstå läckage. Men om fettet är för styvt (ung, trögflytande) så kommer det att slungas bort från alla drev och bli hängande på väggarna i växellådan till ingen nytta. Man kan enkelt blanda olja och fett till lämplig konsistens. En variant är växelhusolja till utombordare som är hyfsat trögflytande. Skulle det läcka med denna kan man blanda i litet fett även där.

Läs mer om packboxar här:

Rulla till toppen