Fråga: Hej! Har en Cyclemaster och undrar vad det ska vara för olja i kopplingshuset. Jag har en gammal instruktionsbok och i den står det att det ska vara SAE 90 men i din bok står det SAE 50 . Vilken ska det vara?
Stig Andersson
Svar: Du kan välja vilken av dessa oljor som du vill. Det är nämligen så här: Viskositeten på motorolja och transmissionsolja (växellådsolja) räknas annorlunda. Något som man har gjort för att man aldrig ska förväxla dessa oljor och hälla transmissionsolja i en (fyrtakts-) motor vilket kan leda till haveri. Tvärtom fungerar däremot bra för det mesta.
Därför har man bestämt att motorolja inte ska ha ett högre SAE-nummer än 70 och allt över SAE 70 är då transmissionsoljor. SAE-numret anger ju oljans viskositet och det är här det är lite förvirrande. Motorolja kan ha viskositetsbeteckningen 0 till 70 där 0 är tunnast.
Men när det gäller transmissionsolja så börjar den ofta på SAE 75 och då har man liksom börjat om med en tunn viskositet igen. I tabellen nedan kan man se att motorolja SAE 50 och transmissionsolja SAE 90 har samma viskositet och därför fungerar bägge i din Cyclemaster.
Sen har ju transmissionsoljor och motoroljor olika egenskaper vilket inte spelar så stor roll i en liten mopedmotor. Transmissionsoljor har ofta bättre friktionsegenskaper där man har en klassning som heter API (American Petroleum Institute) där GL1 är den oljan som har minst friktionshämnande tillsatser och GL5 är den som har mest friktionshämmande tillsatser. GL5 används därför i hårt belastade transmissioner som hypoidslutväxlar och liknande i bilar och lastbilar. Men GL5 har ibland aggressiva tillsatser som kan angripa gulmetaller som brons och mässing – exempelvis bussningar i växellådor.
GL1 räcker dock bra för en mopedmotor och en vanlig motorolja har också egenskaper som motsvarar GL1.
Jim Lundberg





