Hur får jag ut sprinten ur vevaxeln?

Bild på Lars vevaxel.

Fråga: Hur får man ut en trasig sprint på en vevaxel på en Husqvarna Novolette? Har provat och värmt slagit men den rubbas ej. Vevaxeln är urtagen från motorn. Jag har försökt från bägge hållen.

Lars Ytterström

Svar: Sprinten, som ska styra upp svänghjulet vid montering av detta, kan sitta i ett genomgående hål vilket gör att man bör kunna knacka ur sprinten från baksidan. Det som kan ha hänt är att sprinten – eller hålet – har blivit deformerat så att sprinten fastnat.

Det skulle kunna gå att borra ur sprinten, men risken är att sprinten är hårdare än axeln och då kan borren vika av ut i axeln om den är mjukare. Men sprinten, precis som krysskilar, har bara till uppgift att hålla svänghjulet i rätt position på vevaxeln vid monteringen, så man kan köra utan sprinten.

Det är konan på axeln som håller fast svänghjulet under drift och Villiers och Victoria är två motorer som inte ens har ett kilspår på vevaxeln. När man monterar svänghjulet på dessa ställer man kolven i tändläget och sedan trär man på svänghjulet och vrider detta sakta i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. Där stannar man och ger hjulet ett lätt slag inåt så att det fastnar på konan. Därefter drar man åt svänghjulsmuttern.

Jim Lundberg

Läs mer om krysskilar här:

Rulla till toppen