Rätt kolvringar till Sachs 98 cc

Fråga: Jag har köpt nya kolvringar till min Sachs 98 cc M50. De jag fick tror jag är av gjutjärn för de är stålgrå och är avfasade. De gamla är blanka utan avfasning. Är dom gamla en kromad typ? Vilken är bäst för denna motor? Varför är de avfasade?

Stefan Larsson

Svar: Nu vet jag inte var dina ringar är avfasade. Många kolvringar är fasade på innerhörnen för att ringen inte ska ligga och rida mot sot som kan samlas i kolvringsspårets innerhörn. Att de skulle vara fasade på ytterhörnen är mindre vanligt. Sen vet jag inte om dina ringar i så fall är fasade på ena ytterhörnet eller på bägge.

De flesta gamla kolvringar är gjorda av gjutjärn, Jag tror inte att man behärskade tekniken att kroma kolvringar på 1930-talet då dessa Sachsmotorer tillverkades. Om dina gamla ringar är kromade så är de nog betydligt nyare än motorn. Kromade ringar håller längre än de som bara är av gjutjärn och dessutom sliter inte kromet lika mycket på cylinderloppet.

Men det som är avgörande är kolvringsgapet. På en motor med drygt 50 mm i cylinderdiameter ska kolvringsgapet inte vara mindre än 0,20 mm så att ringändarna inte går ihop när de expanderar av värmen – då skär de mot cylindern. Men gapet ska inte vara för stort heller då det i så fall läcker förbi förbränningsgaser som sänker motoreffekten och sotar ner kolv och vevhus. Det finns ingen skarp gräns uppåt men man bör nog ha ett gap på max 1 mm om läckaget ska hållas på en rimlig nivå.

Jim Lundberg

Läs mer om kolvringar här:

Rulla till toppen