Volvo B18 utan kompression på en cylinder

Fråga: Hej! Har köpt Jims bok ”Motorrenovering” som jag tycker är väldig bra och lättfattlig, som beskriver allt man kan tänkas behöva veta om motorrenovering. Vad är eran erfarenhet när det gäller att hona cylindrar och montera nya kolvringar?

Har en Volvo B18 motor som stått i 15 år och jag har inte någon kompression på 1:ans cylinder, topplocket är renoverat och konverterat till blyfritt. Har provat med allt!

Diesel, ATF blandat med aceton, 636 Rostolja, WD 40, inget hjälper, Har förstått att jag blir tvungen att plocka ut kolvarna. Cylinderloppen såg fina ut med minimala vändkanter, Min fråga är kan det räcka med ringar för att få tillbaka kompressionen? Skulle ni plocka ur bara den kolven som är problemet eller ta bort alla? Motorn sitter i en Volvo Amazon.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar

Per Andersson

Svar: Börja med att konstatera om det är kolvringarna eller en ventil som ger låg kompression på 1:ans cylinder. Spruta in en tesked motorolja genom tändstiftshålet på den dåliga cylindern. Vänta fem – tio minuter så att oljan hinner rinna ner varvet runt i spalten mellan kolv och cylinder.

Gör ett nytt kompprov. Om kompressionstrycket nu ökar radikalt var det kolvringarna som läckte (som oljan tätar tillfälligt). Blir det ingen skillnad är det en av ventilerna på 1:ans cylinder som läcker – eventuellt topplockspackningen otät. Om en motor har stått i 15 år kan kolvringarna ha fastnat i sina spår. I så fall lossnar de snart efter start och tätar som de ska.

Anledningen till detta test är att man sällan tappar mycket kompression på en cylinder på grund av kolvringarna. Jag har gjort kompressionsprov på en Volvo B18 där översta kolvringen var i tre delar utan att kompressionen var särskilt mycket lägre än på övriga cylindrar. Det sitter ju tre ringar på varje kolv och för att kompressionen ska minska till noll (som det verkar vara här) måste alla tre vara av – och förmodligen på flera ställen.

Jag har sett renoverade topplock där man monterat för långa ventilstyrningar så att ventilen inte kan stänga helt då den koniska delen mellan ventilskaft och tallrik stoppa mot styrningens nedre ände. Jag förutsätter att det finns ventilspel på den dåliga cylindern.

Om kompressionen är bra på övriga cylindrar – och att motorn inte har extremt många mil bakom sig – bör det räcka med att enbart plocka ur 1:ans kolv om det visar sig att det inte var fel på ventiler och topplockspackning. När man byter till nya kolvringar i ett gammalt cylinderlopp bör man alltid hona cylindern så att man bryter den blanka slitytan som uppstår. Annars kan det ta väldigt lång tid innan ringarna är inkörda och tätar som de ska. Finns det en vändkant måste den tas bort – antingen med honingsverktyget eller med ett skavstål. Annars kommer det nya toppringen att slå i kanten och går inte ringen sönder så kommer det åtminstone att knacka.

Jim Lundberg

Läs mer om kompression här:

Rulla till toppen