Oljeläckage på Husqvarna Flinta?

Bild på Rogers motor. Är det en plugg nere i hålet eller är det helgjutet? Däremot sitter det en ipressad plugg i botten på vissa flintamotorer och om denna läcker så kan oljan rinna åt vänster under motorn om sidostödet sitter på denna sida (=mopeden lutar åt vänster vid parkering).

Fråga: En fråga till angående en handväxlad Husqvarna Flinta. Bilden visar vad jag tror är där växelaxeln sitter på en fotväxlad variant. När jag tog bort kåpan så var det olja där. Är det en lös bricka där eller är blockhalvan helgjuten där? Om det är en lös bricka där – hur tätar man av den i så fall?

Mvh Roger

Svar: Jag kollade på en Flintamotor och där var hålet oborrat – alltså att blocket är gjutet så att det är blockerat och endast förberett för att bearbeta för en packbox och en växelaxel.

Det kan ju vara så att olja från bensinen (flödande förgasare) har samlats i det lilla utrymmet. Testa med att avfetta i utrymmet med aceton eller thinner och bevaka sen för att se om det tränger fram olja precis där.

Om det nu skulle läcka där så kan du ta ett tunt (0,20 mm) packningspapper och klippa till en rund bit som är lika stor som ytterdiametern på kanten runt gropen (se bild nedan). Limma sedan packningsbiten mot blocket och dra fast svänghjulskåpan. Kåpan kommer att trycka packningen mot blocket och då bör det bli tätt.

Jim Lundberg

Om det kommer olja ur blocket i urtaget där fotväxlade motorers växelaxel sticker ut kan man lägga en rund bit av tunt packningspapper över detta urtag. Limma med packningsklister. Kåpan trycker sedan papperet mot blocket.
På vissa flintamotorer sitter det en plugg i botten (pilen). Men det kan vara så att det bara är på fotväxlade motorer som motorn på denna bild. Rogers motor har ju handväxel.

Läs mer om oljeläckage här:

Rulla till toppen