
Fråga: En fråga till angående en handväxlad Husqvarna Flinta. Bilden visar vad jag tror är där växelaxeln sitter på en fotväxlad variant. När jag tog bort kåpan så var det olja där. Är det en lös bricka där eller är blockhalvan helgjuten där? Om det är en lös bricka där – hur tätar man av den i så fall?
Mvh Roger
Svar: Jag kollade på en Flintamotor och där var hålet oborrat – alltså att blocket är gjutet så att det är blockerat och endast förberett för att bearbeta för en packbox och en växelaxel.
Det kan ju vara så att olja från bensinen (flödande förgasare) har samlats i det lilla utrymmet. Testa med att avfetta i utrymmet med aceton eller thinner och bevaka sen för att se om det tränger fram olja precis där.
Om det nu skulle läcka där så kan du ta ett tunt (0,20 mm) packningspapper och klippa till en rund bit som är lika stor som ytterdiametern på kanten runt gropen (se bild nedan). Limma sedan packningsbiten mot blocket och dra fast svänghjulskåpan. Kåpan kommer att trycka packningen mot blocket och då bör det bli tätt.
Jim Lundberg





