Ännu aktiva museiföremål

Arsenalen kan skryta med några i sanning unika fordon. Dessutom arrangerar museet bilträffar på torsdagar under maj, med kvällsöppet på museet.

Är du det minsta intresserad av militär­fordon och militärhistoria är Sveriges ­försvarsfordonsmuseum Arsenalen ett måste. Där finns ett drygt 70-tal militära markfordon från de senaste 100 åren utställda. Museet speglar bland mycket annat en del synnerligen aktuell nutidshistoria.

I museet finns nämligen exempel på modeller som idag används i Ukraina. På parkeringen möts man exempelvis av en prototyp till den tyska stridsvagnen ­Leopard 2, av många ansedd som världens bästa. Inne i museet står ett exemplar av den sovjetiska vagnen T-72 Ural liksom svenska pansarbandvagn 302 och stridsfordon 90, båda tillverkade av Hägglunds.

Enligt Stefan Karlsson, museichef, har Rysslands ­anfallskrig förändrat attityden till militärfordon.

– Vi märker på typen av frågor från besökarna att det finns ett större intresse för militärfordon och att det finns en annan förståelse för att den här typen av fordon behövs, säger han.

Våren 2024 beslutade svenska regeringen att avveckla pansarbandvagn 302 och donera alla kvarvarande vagnar till Ukraina. De första vagnarna av den här typen tillverkades 1963 och produktionen upphörde 1972. De användes också vid Sveriges insatser i Bosnien 1993. Ersättaren är Stridsfordon 90. Foto: Anders Nordner
Våren 2024 beslutade svenska regeringen att avveckla pansarbandvagn 302 och donera alla kvarvarande vagnar till Ukraina. De första vagnarna av den här typen tillverkades 1963 och produktionen upphörde 1972. De användes också vid Sveriges insatser i Bosnien 1993. Ersättaren är Stridsfordon 90.
Foto: Anders Nordner

Tre fjärdedelar av fordonen på plats ingår i basutställningen som är uppställd i kronologisk ordning, från cirka 1920 till moderna fordon där en Humvee – eller High ­Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) som är den officiella beteckningen – från 2010 är det nyaste.

Stridsvagn T-72M1 Ural har sina rötter i 1960-talet. Just den här vagnen har använts i Östtyskland. Stridsvagnar av den här typen används fortfarande av Ryssland i Ukraina. Foto: Anders Nordner
Stridsvagn T-72M1 Ural har sina rötter i 1960-talet. Just den här vagnen har använts i Östtyskland. Stridsvagnar av den här typen används fortfarande av Ryssland i Ukraina.
Foto: Anders Nordner

Museet har mycket mer att visa, men lokalerna räcker inte riktigt till för allt. Därför arrangeras med jämna mellan­rum separata utställningar, vilka bland annat museets operativa chef Isabella Hedenstrand Nastri ­ansvarar för. Det senaste exemplet är utställningen I ­fredens tjänst som hade premiär i november förra året.

– Vi uppmärksammar Sveriges medverkan vid fredsbevarande insatser runt om i världen och visar en handfull fordon som använts där. Utställningen har vi gjort tillsammans med Sveriges Veteranförbund, säger hon.

Stridsfordon 90, eller Combat Vehicle 90, är en svensk konstruktion utvecklad av Hägglunds i Örnsköldsvik. Det här är den första prototypen och tillverkades 1988. Fordonet drivs av en Scania V8-diesel. Även detta fordon används vid insatser i Ukraina. Foto: Anders Nordner
Stridsfordon 90, eller Combat Vehicle 90, är en svensk konstruktion utvecklad av Hägglunds i Örnsköldsvik. Det här är den första prototypen och tillverkades 1988. Fordonet drivs av en Scania V8-diesel. Även detta fordon används vid insatser i Ukraina.
Foto: Anders Nordner

I den utställningen visas bland annat fordon som använts i Kongo och Korea, på Cypern och i Makedonien. Några exempel är en så kallad KP-bil tillverkad av Scania-Vabis åren 1944–1946 och en prototyp till en bepansrad bandvagn 308 som Hägglunds tillverkade 1990. Det utställda exemplaret användes i Makedonien 1993–1994.

En annan utställning som rönte stor uppmärksamhet var då den tyska pansarvagnen Kungstigern, en prototyp till en Tiger II, var på besök. Kungstigern fick museet låna av brittiska Bovington Tank Museum och den ledde till besöksrekord och internationell uppmärksamhet. Den ställdes senare ut även i Finland.

Lån mellan museer är ju inget ovanligt, men det är ju en viss skillnad på att frakta exempelvis en tavla mellan museer och att frakta en pansarvagn med en vikt på knappt 70 ton mellan olika utställningsplatser.

Museets Renault NC 27 (eller Strv fm/28 på ”militäriska”) är världens enda bevarade av den här typen. Den 8 500 kg tunga pjäsen drivs av en fyrcylindrig bensinmotor på 60 hk. Foto: Anders Nordner
Museets Renault NC 27 (eller Strv fm/28 på ”militäriska”) är världens enda bevarade av den här typen. Den 8 500 kg tunga pjäsen drivs av en fyrcylindrig bensinmotor på 60 hk.
Foto: Anders Nordner

Möjligen skulle något museum i Frankrike därför vara intresserat av ett objekt i museets samling som, enligt Stefan Karlsson, är ”lika unikt som Mona Lisa”: Det enda kvarvarande exemplaret av en Renault NC 27 som byggdes i 23 exemplar åren 1925–1930. I Sverige kallades den Strv fm/28 och väger bara 8,5 ton. Således relativt enkel att transportera.

Bonusinfo: Om du inte redan varit på Arsenalen strax ­utanför Strängnäs kan vi tipsa om fikakvällarna på ­torsdagar i maj. Då är det fordonsträff på parkeringen och museet håller öppet ända fram till 20:00.

Bandvagn 206 utvecklad och tillverkad av Hägglunds. Vagnen tillverkades i cirka 11 000 exemplar åren 1981–1986. 2,8-liters V6-motor från Ford och växellåda från Mercedes. Även denna typ av fordon används idag vid insatser i Ukraina. Foto: Anders Nordner
Bandvagn 206 utvecklad och tillverkad av Hägglunds. Vagnen tillverkades i cirka 11 000 exemplar åren 1981–1986. 2,8-liters V6-motor från Ford och växellåda från Mercedes. Även denna typ av fordon används idag vid insatser i Ukraina. Dessutom Ångermanlands landskapsfordon.
Foto: Anders Nordner
Rulla till toppen