Spårvägsmuseet? I Classic motor? Inte helt självklart, men där finns faktiskt flera exempel på motordrivna fordon med gummihjul. Häng med!
Spårvägsmuseets utställning börjar med de så kallade rodderskorna som med ekor förband Stockholms öar med start i mitten av 1600-talet. Därifrån till dagens tunnelbana (som 1 oktober firar 75 år) och busslinjer är det långt och utvecklingsstegen är många. Givetvis figurerar också hästar i sammanhanget. En liten del ägnas också åt fordon med förbränningsmotorer som inte är spårbundna. Vi tog en sväng genom museet.

Foto: Anders Nordner

Foto. Anders Nordner

Foto: Anders Nordner
Om du är intresserad av att veta lite mer om Hesselman rekommenderar vi Classic motors Album 48 Tunga fordon som kommer till prenumeranterna 25 oktober.
Inte bara svenskt
Stockholms Spårvägar har ju inte bara förlitat sig till svenska leverantörer. Vi hittade en brittisk buss också.

Foto: Anders Nordner

Foto: Anders Nordner

Foto: Anders Nordner
Spårvägsmuseet flyttade in i sina nuvarande lokaler i Hjorthagen i Stockholm 2022. Byggnaden och lokalerna är spektakulära, men som vanligt när det gäller museum räcker utrymmet inte riktigt till, så en hel del är magasinerat.

Foto: Karin Stenwall



