Turist på väg: Spårvägsmuseet

Spårvägsmuseet? I Classic motor? Inte helt självklart, men där finns faktiskt flera exempel på motordrivna fordon med gummihjul. Häng med!

Spårvägsmuseets utställning börjar med de så kallade rodderskorna som med ekor förband Stockholms öar med start i mitten av 1600-talet. Därifrån till dagens tunnelbana (som 1 oktober firar 75 år) och busslinjer är det långt och utvecklingsstegen är många. Givetvis figurerar också hästar i sammanhanget. En liten del ägnas också åt fordon med förbränningsmotorer som inte är spårbundna. Vi tog en sväng genom museet.

Till vänster en Scania-Vabis C70 Capitol som var en helbyggd buss. Den introducerades 1958 och den sista bussen av den här typen i Stockholm togs ur trafik 1981. Foto: Anders Nordner
Till vänster en Scania-Vabis C70 Capitol som var en helbyggd buss. Den introducerades 1958 och den sista bussen av den här typen i Stockholm togs ur trafik 1981.
Foto: Anders Nordner
Scania-Vabis D802, en rak åttacylindrig förkammardiesel som användes i lok, elverk och liknande tillämpningar. Foto. Anders Nordner
Scania-Vabis D802, en rak åttacylindrig förkammardiesel som användes i lok, elverk och liknande tillämpningar.
Foto. Anders Nordner
Insprutningssystemet till Scania-Vabis förkammardiesel tillverkades av Injector Company AB i Stockholm. Företaget bildades 1947 och tog över verksamhet och lokaler från Hesselman Motor Corporation. Det köptes några år senare av Bosch. Foto: Anders Nordner
Insprutningssystemet till Scania-Vabis förkammardiesel tillverkades av Injector Company AB i Stockholm. Företaget bildades 1947 och tog över verksamhet och lokaler från Hesselman Motor Corporation. Det köptes några år senare av Bosch.
Foto: Anders Nordner

Om du är intresserad av att veta lite mer om Hesselman rekommenderar vi Classic motors Album 48 Tunga fordon som kommer till prenumeranterna 25 oktober.

Inte bara svenskt

Stockholms Spårvägar har ju inte bara förlitat sig till svenska leverantörer. Vi hittade en brittisk buss också.

Leyland Tiger byggdes åren 1927–1942 och 1946–1968 i ett flertal utföranden, även som dubbeldäckare. Foto: Anders Nordner
Leyland Tiger byggdes åren 1927–1942 och 1946–1968 i ett flertal utföranden, även som dubbeldäckare.
Foto: Anders Nordner
Denna Leyland Tiger som köptes in av Stockholms Spårvägar 1928. Bussen är en så kallad halvhyttare och trafikerade bland annat linje 54 som gick mellan ... Foto: Anders Nordner
Denna Leyland Tiger köptes in av Stockholms Spårvägar 1928. Bussen är en så kallad halvhyttare och trafikerade bland annat linje 54 som gick mellan …
Foto: Anders Nordner
... S:t Eriksplan-Centralstationen-Brunkebergstorg-Södra Bantorget. Foto: Anders Nordner
… S:t Eriksplan-Centralstationen-Brunkebergstorg-Södra Bantorget.
Foto: Anders Nordner

Spårvägsmuseet flyttade in i sina nuvarande lokaler i Hjorthagen i Stockholm 2022. Byggnaden och lokalerna är spektakulära, men som vanligt när det gäller museum räcker utrymmet inte riktigt till, så en hel del är magasinerat.

Spårvägsmuseet är inrymt i gasverkets gamla lokaler i Hjorthagen i Stockholm. Foto: Karin Stenwall
Spårvägsmuseet är inrymt i gasverkets gamla lokaler på Gasverksgatan 1 i Hjorthagen i Stockholm.
Foto: Karin Stenwall

Mer för dig som är turist på väg

Rulla till toppen