Bombardier B12

Livräddare

I januari 1934 hindrade en snöstorm kanadensiske Joseph-Armand Bombardier från att nå fram till sjukhuset i tid.

Hans tvåårige son avled därför tragiskt i sviterna av en kombination av blindtarms- och bukhinneinflammation. Det fick Joseph-Armand Bombardier att fundera på en lösning för att ta sig fram i oländig och snöig terräng.

Året därpå konstruerade och byggde han därför ett fordon som kunde ta sig fram i snö och sumpig terräng. Det var inte bara det kanske första fordonet byggt för att ta sig fram i snö, utan blev också startskottet för företaget Bombardier. Några år senare fick han patent på snöfordonet Bombardier B-7 med plats för sju passagerare. Det tillverkades i tolv exemplar och användes i området runt Quebec, bland annat för att skjutsa barn till skolan, för att frakta förnödenheter och som ambulans.

Motivet på frimärket är en Bombardier B-12, alltså med plats för tolv passagerare. Framtill gick det att välja hjul eller skidor beroende på vilken typ av terräng som skulle trafikeras. Baktill är det larvband som driver fordonet framåt. Kraften kom från Fords sidventils-V8. B-12-modellen lanserades 1942 och blev snabbt populär hos försvaret, polisen och räddningstjänsten.

Från den tragiska förlusten av hans son till skapandet av det snöfordon som förändrade vintertransport för alltid, har Joseph-Armand Bombardier lämnat ett arv som påverkar både den kommersiella transportindustrin och våra sätt att njuta av vinterlandskap världen över.

En kuriositet i sammanhanget: Bombardier ligger också bakom det kanske inte helt okända snöskotermärket Ski-Doo. Det skulle egentligen ha hetat Ski-Dog, men i företagets första broschyr stod det Ski-Doo. Resten är historia.

Turister i ett par Bombardier B-12 vid Athabascaglaciären i Kanada 1952. 
Foto: Gene Lester/Getty Images
Turister i ett par Bombardier B-12 vid Athabascaglaciären i Kanada 1952.
Foto: Gene Lester/Getty Images

Rulla till toppen