Smålandsrundan, Jim körde Apollo, veteranmarknad, fullt med fina fordon och Concours de Charme. Götaström Classic Motor 2024 lyckades följa upp tidigare års succéer.
Tack till alla, publik, utställare, funktionärer, samarbetspartners med mera för att ni kom och gjorde Götaström Classic Motor 2024 till en riktig fullträff. Smålandsrundan – rallyt för yrkesfordon, tog hand om det tunga gardet medan de allra minsta körde lådbil på tid. Jim Lundberg ledde ett 20-tal mopeder in på Vaggeryd travbana med kortegen som startat i Värnamo på morgonen. Fynd gjordes på veteranmarknaden och alla fina fordon beundrades på fälten, antingen för klubbar eller enskilda utställare och den första segraren i Götaström Classic Motors Concours de Charme utsågs.
Ett fullspäckat reportage om detta och mer därtill kommer i Classic Motor framöver.
Volvo PV och Rover vid insläppet – redan klockan sju var de första på plats. Foto: Robert GustavssonJim Lundberg körde Apollo till Götaström Classic Motor och startade från Apollofabriken i Värnamo. 42 kilometer senare var han framme på Vaggeryds travbana tillsammans med ett 20-tal mopedister. Foto: Robert GustavssonFynda en förgasare – på marknaden fanns både stort och smått. Foto: Robert GustavssonTung trafik när Smålandsrundan för yrkesfordon gick i mål på travbanan. Foto: Robert Gustavsson
De minsta körde lådbil – på tid. Foto: Robert GustavssonBuster som Bolinder Munktell och Volvo BM – lantbrukssektionen var som vanligt välfylld. Foto: Robert GustavssonSegrarna i Concours de Charme blev Pia och Sven Lundberg som körde Auto Union 1000 Spezial Coupé från 1961, en bil som Sven köpte redan 1975. Foto: Robert GustavssonBara några dagar innan evenemanget förutspådde meteorologerna regn över Vaggeryds travbana. Tänk så fel man kan ha! Foto: Jim Lundberg
Fina bilar i långa rader. Foto: Jim LundbergVolvocabrioleter. Foto: Jim LundbergMercedes-Benz i förgrunden samsades med BMW. Foto: Jim LundbergEdvin Allansson från Tofteryd passade på och införskaffade en Monark Monarped från 1954 i ett patinerat skick. ”Jag ska behålla skicket och bara fixa till den maskinellt”, berättar Edvin. Foto: Jim Lundberg