Ford Fordor 1939

Ford Fordor 1939

Publicerad

Från 90 knop några centimeter över vattnet till knappa 90 knyck i en stadig trettiotals-Ford. Stig Lundbergs motorintresse tog en helt ny vändning när botten gick ur hans racerbåtsklass.

Under tjugo år kuskade Stig Lundberg och hans kompisar land, rike och Europa runt med sina tävlingsbåtar. Klassen de tävlade i var Hydro, små båtar som man låg på mage i.

- Jag har kört både EM och VM, ett tag hade jag svensk hastighetsrekord, det gick i närmare 90 knop (cirka 167 km/tim), men det var ju på rakbana förstås, säger Stig.

Nästan 170 knutar, en liten bit över vattnet. Fast just ja, ”det var ju på rakbana”. Ja, men då så...

Men säkerhetstänkandet kom ikapp. Krav på allehanda utrustning som skulle främja säkerheten sänkte klassen. Stig la hjälmen på hyllan. Fast efter att ha varit engagerad så länge måste ju motornerven få sitt.

- Tja, jag skulle ju ha nåt nytt intresse, och bilen var ju en kopia på den farsan hade när jag var liten och kröp omkring och sket på hälarna, säger Stig och skrattar.

- Ja, farsans var ju en trettiosjua men de är ganska lika.

Tipset om fyrdörrarsbilen, Fordor på Fordspråk, kom från en kompis i båtsvängen, Roger Turovaara i Kiruna. Han hade köpt den i Malmö men inte kört många mil med den. Stig gjorde slag i saken på sommaren 1999 och fick hem en Ford i skönt bruksskick till Smedjebacken.

- Jag tror att den är omlackad nån gång på femtiotalet. Jag har kostat på ”han” en ny huvudcylinder och fått kylaren omcellad. Och så har jag bytt elkablaget, så att han inte skulle slå eld &

Forden får mest gå i nya hemlänet.

- Jag brukar åka DAK:s (Dalarnes Automobilklubb) vinterrally och så kör jag här hemmavid, jag är inte så mycket för att åka på möten och sitta i korteger och slira på kopplingen. Det brukar bli en del studentkörningar, det tycker jag är roligt.

- Jag ska iväg till en sömmerska nu, jag funderar på att sy upp tidstypiska kläder, säger Stig.

En annan som uppskattar Forden är Stigs pappa, Ernst.

- Jo, han brukar väl ha den att åka med ibland.

Men även om en trettiotals-Ford är rejäl och pallar för mycket får man finna sig i att bli omkörd för det mesta.

- Man måste nästan ha mer uppsyn bakåt än framåt, folk är vana med starka lampor och här är det bara små lyktor och så körriktningsvisarna, och dom ser ju ingen.

Att det finns de som håller utkik efter gamla Fordar fick Stig bevisat i samband med en veteranmc-tävling.

- Det kom fram en gubbe från Luleå som berättade att han sett en likadan bil där på femtiotalet. ”Ja, vad hette han som hade den då”, sa jag. Och då sa han ju vad han hette. ”Då är det samma bil du ser nu”, sa jag. Och jäklar vad han blev begeistrad!

Bilen har dessutom sin gamla Norrbottensskylt kvar: BD 3371. Numret hade den när en köpman i Luleå, Frits Olsson, ägde den. Registreringen gjordes den 17 september 1946. Om köpmannen köpte bilen redan 1939 men inte hann få in den i registret på grund av kriget är okänt.

När Classic Motor besökte Stig och följde med på en sväng i Fordorn låg solen stark på snön, det droppade av taken, men det vita var ändå glatt. Försiktighet krävdes, diagonalerna må skära ned bra men bettet är ändå svagt. Men på torra, fina landsvägar går det med en annan fart:

- Jag brukar rulla på i 80-85, i 90-100 tycker jag att han går lite illa, då varvar han för mycket. Fast, jag har ju Porschen också...

Lästips
Mer om V8-Fordar finns i Classic Motor 4/2003, då vi firade Fords hundraårsjubileum. För alla våra övriga Fordreportage rekommenderas artikelregistret uppe till vänster. Där finns hänvisningar till nummer och år då artiklar varit införda.

Teknisk specifikation
Ford Royal De Luxe 1939
Motor: Åttacylindrig, v-motor med sidventiler, 3 622 cc (221 kubiktum). Borr: 77,72 mm, slag: 95,25 mm. Kompression: 6,15:1. Effekt: 85 hk vid 3 800 varv per minut. Vridmoment: 210 Nm vid 2 200 varv per minut.
Kraftöverföring: Treväxlad manuell låda med golvspak. Tvåan och trean synkroniserade. Bakhjulsdrift.
Chassi: Fyrdörrars stålkaross, med fem sittplatser, monterad på separat ram.
Hjulupphängningar: Fram: Stel axel, tvärställd bladfjäder. Bak: Stel axel, tvärgående bladfjädrar.
Bromsar: Hydrauliska trumbromsar runt om. Mekanisk handbroms på bakhjulen.
Elsystem: 6 volt.
Mått & vikt: Längd: 4 800 mm, hjulbas: 2 845 mm. Tomvikt: 1 315 kilo. Tjänstvikt: 1 500 kg. Hjul: 6,00-16.
Övrigt: Produktion: 90 551 fyrdörrars De Luxevagnar byggdes. Nypris i USA: 788 dollar.

Av: Text: Björn Meyer Foto: Thomas Sjölund

On
Off

0 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842