Köpråd veteranmoped

Mopedvågen håller i sig. Det är förmodligen första gången i mopedens sextioåriga historia som så många överåriga (15+) vill ha moped. Varför intresset för mopeder har tagit sig sådana proportioner kan man nog bara spekulera i, men några möjliga orsaker är att mopeden är lättmekad, billig, tar liten plats och, för all del, framkallar nostalgiska minnen! Sen kan man ju tillägga att den låga farten är avstressande samtidigt som man hinner se en massa saker som ligger efter vägen. Ett exempel. Sist vi var ute, jag och mina mopedtokiga vänner, fick vi syn på en massa bråte som skymtade under några träd utefter vägen. Jodå, där var en riktig guldgruva. En gammal soptipp! Efter en grundlig undersökning kunde vi åka vidare med lite troféer på pakethållarna. Det fyndstället hade vi aldrig hunnit se om vi istället kört motorcykel.

Själv inskaffandet av en moped kan ha lite olika inriktningar. En del vill ha ett renoveringsobjekt som de kan fixa till, vilket i sin tur grenar ut sig i två riktningar; originalskick eller bruksskick. Sen finns det de som vill ha en moped som fungerar redan vid köpet, och även här finns det två riktningar; originalskick och bruksskick… Vad man väljer handlar mest om tycke och smak – fast ekonomin spelar ofta in förstås. Låt oss gå igenom de olika falangerna.

Renoveringsobjekt till bruksskick
Man köper en icke fungerande moped och börjar reparera det som är trasigt. Målet är att få åka moped utan krusiduller. Kanske fram och tillbaka till arbetet? Detta är ett lämpligt val för den normalhändige. Mopedens okomplicerade konstruktion gör uppgiften förhållandevis enkel. Står man sedan ut med en del smärre skavanker på mopeden är lyckan fullkomlig. Hoppar man över lackering, omkromning och jakten på exakt rätt originaldelar blir prislappen i slutänden oftast överkomlig.

Renoveringsobjekt till originalskick
Att renovera en moped så att den i slutänden ser ut som ny är väldigt kul, men dyrt och/eller arbetskrävande. Är man så pass händig att man kan utföra de flesta arbeten själv kan man spara en rejäl slant. Även tidsfaktorn bör tas med i bilden. Jakten på originaldelar kan ta lång tid. När och var kommer pakethållaren till din gamla Husqvarna från 1956 att dyka upp? Och var tusan hittar man en fungerande tändspole till en Mustang från 1959? En positiv sida av allt letande är att man kommer att lära känna en väldigt massa likasinnade människor! Kolla priser hos mekaniska verkstäder, ytbehandlingsfirmor och lackeringsfirmor innan du kör igång.
– Och framför allt – ha inte bråttom!

Färdigt bruksskick
En enkel och relativt billig väg till mopedismen är att köpa något som fungerar, må så vara att den inte är någon skönhet. Priserna varierar från några hundralappar till åtskilliga tusenlappar. Ställ dig själv frågan: Vad vill jag ha, och vad får det kosta? En moped är och förblir en ganska simpel farkost, men suget efter mopeder gör att en del försöker göra sig en rejäl hacka. ”Sådana här finns det inte många kvar av idag” eller ”den har bara körts av min morfar till kyrkan på söndagar” är försäljningsargument som man kan råka på. Mopeder har tillverkats i hundratusentals exemplar, och eftersom de knappt stjäl något utrymme finns det åtskilliga kvar i uthus och källarförråd – var så säker!

Färdigrenoverad
En dyr, men minimalt arbetskrävande metod är att köpa färdigrenoverad moped. Här kan man råka på femsiffriga belopp. Okej, du är beredd att köpa en dyr, men fin moped. Frågan är bara vad du får för pengarna. Finns det några garantier för att den blanka, fina mopeden kommer att fungera en längre tid? Ofta finns det kvitton som visas upp på diverse delar och reparationer som påstås vara gjorda djupt inne i motorns inre. Man ska ju inte gå runt och misstro folk, men det är en fördel om man kan få några referenser. Annonseras en moped ut som helrenoverad ska den faktiskt fungera klanderfritt väldigt länge – den har ju faktiskt fått ett andra liv. Ställ krav!

Saker att se upp med
Även om utbudet av nya och begagnade delar till mopeder fortfarande är stort kan det finnas en del saker som är riktigt svåra att hitta. Tändspolar är en sådan sak. Fabrikat som Noris och Stefa ( ILO och Husqvarna med flera) är väldigt svåra att hitta delar till. Sen måste man tänka på en annan sak. Tändspolar är lite av en färskvara. Särskilt de riktigt gamla med textilisolering. Denna typ av isolering är hygroskopisk, vilket innebär att den drar i sig fukt från den omgivande luften. Resultatet blir att isoleringen bryts ner varvid tändspänningen minskar eller upphör helt. Därför ska man vara försiktig när man köper en gammal spole även om den är oanvänd. Fråga om den är provad eller kräv att få häva köpet om den inte fungerar.

Skulle det nu vara så att man inte hittar någon fungerande tändspole finns det i stort sett två alternativ. Antingen låter man linda om den gamla spolen vilket kostar en slant, eller så monterar man en ljusspole där den gamla tändspolen satt och låter denna driva en utanpåliggande tändspole från en modern moped. Det senare är ett billigt alternativ om man är beredd att göra ett smärre avsteg från originalskicket.

Även vissa motorer kan vara svåra att få tag på. HMW och Pilotmotorer är två exempel. Står man i begrepp att köpa en moped som saknar motor bör man först ta reda på vad det ska vara för motor och, framför allt, om den går att få tag på! Ramdelar kan också ställa till med trubbel. Mycket går att nytillverka, men pressade detaljer som motorkåpor är ingenting man knackar till på en kafferast. NV Autoped och Husqvarna Novolette saknar ofta dessa kåpor, och hittar man några kan de kosta åtskilliga hundralappar – styck!

Men allt beror ju faktiskt på en själv. Vill man prompt att mopeden ska vara i absolut originalskick kan det bli både kostsamt och tidsödande. Kan man däremot leva med att kåporna över motorn saknas och att tändspolen numera sitter utanpå motorn blir det hela lite enklare. Huvudsaken är faktiskt att mopeden fungerar. Saknade delar brukar förr eller senare dyka upp.

Så lyd ett gott råd: Kör med mopeden under tiden!

 

 

Motor
Går den runt? Finns det gnista? Kolla vilket fabrikat tändspolen har. Saknas hela motorn gäller det att undersöka om den är lätt att få tag på.

Styre och reglage
Dessa är ofta inget problem att hitta då många modeller och även fabrikat använde samma styren och reglage.

Sadel
Sadlar brukar inte vara något större problem. Är den trasig kan man låta klä om den och saknas den går det ofta lätt att hitta en.

Hjul
Fälgbanor går vanligtvis att ta från andra fabrikat. Däck finns fortfarande att köpa, även om de med grå färg verkar vara på utgång. Ekrar hittar man på andra fabrikat, eller så låter man ytbehandla de gamla om de är i bra skick.

Skärmar
Dessa är kan vara lika på olika mopeder. Ibland får man svetsa igen några hål och borra upp nya när man går från ett mopedfabrikat till ett annat

Kåpor
Dessa försvann troligtvis när andra generationen 15-åringar fick tag på mopeden. Svåra att hitta och dyra att köpa.

Lampor
Sällan något problem. Många mopedmärken använde standardinsatser från Bosch med flera.

Av: Jim Lundberg

Rulla till toppen