Däcksdimensioner på gamla mopeder

Det första sättet är att ange hela höjden på hjulet – alltså fälg plus däck, vilket har hängt med på cykeldäck under många år. Under de senaste åren har man dock mer och mer övergått till att ange storlekarna i millimeter.

På äldre mopeder är det inte ovanligt att måtten är angivna på det här sättet, exempelvis 20″ x 2 ½, och för enkelhets skull kallar vi detta sätt att mäta för det gamla sättet.

På nyare mopeder, motorcyklar och bilar är det ett annat sätt att räkna. Där anger man först däckets storlek och sedan fälgens, exempelvis 3,00 x 14″.

En märklighet i detta sammanhang är att Apollo valde att ange dimensionen på det gamla sättet för framdäcket och det nya sättet på bakdäcket – alltså fram: 20 x 2 ½” och bak 3,00 x 14″ när de sålde sin mopedscooter Z 11 i mitten av 1950-talet.

På pappret ser det, åtminstone vid en snabb blick, ut som om storleken skiljer sig rejält mellan fram- och bakhjul, men i verkligheten är hjulets storlek samma.

Ett enkelt räkneexempel visar att:

Fram=20×2 ½ = totalhöjd 20 tum = Däckhöjd 2 ½ x 2 (gör tillsammans 5 tum) plus fälghöjd 15 tum

Bak=3,00 x 14 = totalhöjd 20 tum = Däckhöjd 3.00 x 2 (gör tillsammans 6 tum) plus fälghöjd 14 tum

Summan av det hela är att hjulen inte alls skiljer sig åt i storlek i verkligheten.

Anledningen till att Apollo valt att ange olika beräkningssätt fram och bak är höljt i historiens dunkel. Att de däremot har valt att ha större däck och mindre fälg bak, beror på att de ville ge mopeden en mer komfortabel gång.

Av: Robert Gustavsson

Däcksdimensioner på gamla mopeder Däcksdimensioner på gamla mopeder Däcksdimensioner på gamla mopeder

Rulla till toppen