Anttilarallyt blir verklighet

Anttilarallyt blir verklighet

Publicerad

I filmen Rallybrudar var det första rallyt som kördes det fiktiva Anttilarallyt. I sommar går det att köra i verkligheten.

Veckan efter Midnattssolsrallyt, den 24 till 26 juli, är det dags för Anttilarallyt. Rallyt var det första som Ulla, spelad av Eva Röse, körde i filmen Rallybrudar.

-Vi ska följa rallyt i dess hjulspår, antingen på sepcialsträckorna eller under transportsträckorna, säger tävlingsansvarige Lars-Eric Jansson.

Arrangörer för rallyt är MK Ratten i Torsby och Likenäs Motorklubb.

-Den 24 börjar vi med besiktning av bilarna på Järnvägsgatan mitt inne i Torsby, så att publiken får vara med och se. Köpmännen kommer samtidigt att ha lite olika arrangemang så det blir lite folkfest i nostalgins tecken - med betoning på 1960-talet eftersom filmen utspelade sig då.

Antalet deltagare att satt till maximalt 120 ekipage, och det lär inte bli några problem att fylla platserna tror arrangörerna.

-Precis som i Midnattssolsrallyt kommer vi att köra i två klasser: Historic rally och Regularity. Vi arbetar också på att vi ska köra en klass till, Grupp H med bilar tillverkade 1984 eller tidigare.

Starten kommer precis som i filmen att ske vid Torsby Fordonsmuseum och rallyt återvänder flera gånger till torget i Torsby för serviceuppehåll.

-I filmen var förre europamästaren Olle Arnesson starter i rallyt och det är inte omöjligt att han är det i verkligheten också. Vi har mängder av idéer kring rallyt och en annan av dem är att funktionärerna ska vara tidsenligt klädda. Vi har ju kvar massor av rekvisita från filmen och de kan komma till användning igen.

Bland idéerna finns också att man ska kunna fika på Eivors Café som finns utanför museet.

-Vi har försökt att få med så många som möjligt av de bilar som var med i filmen och för dem ska vi förmodligen ha en intern tävling.

Vilka av skådespelarna från Rallybrudar som kommer att finnas på plats är ännu inte klart.

-Just nu jobbar vi för fullt för att få hit några av dem, och vi får se vad vi lyckas med, säger Lars-Eric Jansson.

Anmälningslistor kommer inom kort att finnas på MK Rattens och Likenäs MK:s hemsidor. Där kommer man även att finna fortlöpande information.

Av: Robert Gustavsson Foto: Johnny Steen

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Demontera kopplingen på Victoria MS 50

4 kommentarer

Jim Lundberg: Hej igen! Det var ett envist kopplingsnav på din motor, men ge inte upp. Låt avdragaren sitta i spänn och värm och knacka lite då och då. Ibland hoppar de loss på natten då man ligger och sover. Du...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842