Måla motorn!
Publicerad 2009-05-19 15:51
Ramen är lackerad och fälgarna är kromade - men hur ser egentligen motorn ut?
Motorer är lite speciella målningsobjekt. De blir varma och utsätts ofta för
både olja och bensin. Därför är det noga med både underarbete och färgval. Vi ska här visa hur man gör från grunden och börjar med att demontera motorn
helt. Minns du diskmaskinen som vi byggde om i Classic Motor nummer 11/2005?
Nu kommer den till heders igen. Gamla motorer är mer eller mindre
impregnerade med olja och smuts, och om vi ska få färgen att sitta kvar
måste det vara riktigt rent under.
Vi börjar dock med att visa ett par modifieringar av diskmaskinen som skett
under åren. Den har fungerat riktigt bra, men "propellern" i botten som ska
snurra av reaktionskraften från det utsprutande vattnet hade en tendens att
stanna upp med jämna mellanrum. Anledningen var att grus och sand från de
tvättade delarna trängde in i propellerns lagring som kärvade. Man kan ju inte begära vad som helst av en maskin som ska hantera relativt
stora partiklar av typen ärtor och majskorn. De inbyggda filtren stoppar
matrester, men släpper igenom sand. I botten av maskinen sitter en
perforerad plåt med hål som är runt 1,5 millimeter stora.
Här gällde det att "mota Olle i grind", det vill säga att hindra sand från
delarna att komma ner i pumpen. Plåten kläddes därför med finmaskig silduk
av mässing där hålen i maskorna bara är någon tiondels millimeter. Nu blev
det skillnad! Efter ett par tvättar snurrade propellern som aldrig förr, samtidigt som
massor av sandkorn dök upp på silduken. Som komplement till silduken i
botten tillverkades en kopparburk där botten består av silduk. Maskinen är
ombyggd på så sätt att tvätt-vätskan recirkulerar istället för att pumpas ut
vid avslutad tvättning. Slangen som förut gick ut i avloppet är nu ansluten
till färskvatteninsläppet i bakkant.Kopparburken står nu under detta insläpp, och varje gång maskinen "pumpar ut"
vattnet (tror den, i alla fall), så sprutar vattnet ner i kopparburken och
renas även där. En termometer sitter numera i locket och ger en
fingervisning om hur varmt det är i maskinen.
När jag första gången visade maskinen i Classic Motor (nummer 11/2005) hade jag bara testat
maskindiskmedel och soda som tvättmedel. Sodan är en effektiv fett- och
sotlösare, men är elak mot aluminium, zink och magnesium. Gång på gång
plockade jag ut missfärgade aluminiumdetaljer ur maskinen. Blev de inte
svarta, så blev de åtminstone grå på ytan. Nu har jag testat ett tvättmedel som fungerar utmärkt, till och med på
magnesium vilket är känsligare än aluminium när det gäller frätning. Medlet
heter Process AL och är speciellt anpassat för rengöring av känsliga
metaller. Det säljs av A Clean Partner (044-24 64 70), och kostar 36 kronor
litern plus moms och eventuell frakt. Inblandningen i vattnet är endast 3-5
procent, och en femlitersdunk räcker till åtskilliga tvättar.
Dessutom kan man använda tvättvätskan flera gånger, beroende på hur smutsiga
delar man tvättat. Okej, åter till vår motor. Nu är den avfettad i
diskmaskinen, men för att det ska bli riktigt bra ska vi ta fram
blästerskåpet vi byggde i förra numret. Nu ska vi ta bort färgrester och
annat ingrott som inte gick att tvätta bort. På köpet får vi en idealisk
sträv yta där färgen får ett bra fäste. Men när man blästrar måste man tänka
på ett par saker. Blästersand hittar in överallt! Tro inte att det räcker med att tejpa över hål
eller att trycka in trasor i diverse hål. Räkna alltid med att sanden tar
sig in i alla skrymslen. Plocka därför ur axlar, lager och liknande innan
blästring, och blås ordentligt med tryckluft i alla tänkbara hål och
utrymmen efter blästringen.
Det finns också ytor som man bör skydda under blästringen. Hål för
lagerringar, tätningsytor och kvarsittande bussningar är exempel på sådant
som bör skyddas från den aggressiva sandstrålen. Tejpa över känsliga ytor
med eltejp, och ska du ändå byta lager i motorn kan de gamla sitta kvar och
skydda ytorna i de hål de sitter. När alla delar är blästrade blåser man av allt damm med tryckluft. Det kan
vara frestande att torka av dem med en trasa, men tänk på att en nyblästrad
yta är som ett sandpapper, och fibrer från trasan kan därför fastna i den
skrovliga ytan och sedan ge irriterande prickar och knottror i ytan på
lackeringen.Men vad ska man då välja för typ av färg? Det finns ju särskild motorfärg, och
om den bara finns i passande kulör är valet givet. Ett annat alternativ är
fälgfärg vilket finns på vanlig sprejburk. Denna färg är lite tåligare än
vanlig färg. Det man ska undvika är alkydfärger som är lacknaftabaserade. Kolla varningstexten på burken - står orden lacknafta eller alkyd i
texten finns det stor risk att färgen löses upp av olja och bensin! Vill du
vara riktigt säker så målar du på en plåtbit, låter färgen torka ordentligt,
och skvätter sedan på litet bensin.
När det gäller varmare motordelar som cylindrar och topplock till luftkylda
motorer duger bara värmebeständig färg. Det där med varmt är ju relativt, om
man får citera farbror Einstein, och färgen ska vara av den typen som klarar
uppåt 600 grader för att fungera. (Det finns även så kallad "värmebeständig"
färg som är avsedd för värmeelement och liknande - den skulle brinna upp på
ett mopedtopplock!). Är det en vattenkyld motor fungerar däremot nästan vilken lackfärg som helst.
Vem har inte målat motorn på sin första bil med hederlig Servalack?
Möjligtvis kan den mörkna litet runt avgasportarna i topplocket.
Av: Jim Lundberg
Fotnot: Här kan du läsa mer om denna motortvätt
Bild 1. Vilken fuling. Men den ska vi få ordning på!
Bild 2. Kommer du ihåg diskmaskinen vi byggde om? Nu är den uppgraderad. Du hittar artikeln om maskinen här på hemsidan. (Bygg en motortvätt av diskmaskinen)
Bild 3. Sandkorn är mindre än ärtor. Vi klädde därför in den perforerade bottenplåten på botten av diskmaskinen med finmaskig silduk.
Bild 4. Som komplement till silduken har vi ställt in en burk med botten av silduk som också renar den recirkulerade tvättvätskan när den rinner tillbaka in i maskinen. Burken tömmer man enkelt med jämna mellanrum. Nu snurrar propellern igen!
Bild 5. De flesta tvättvätskor behöver värmas upp till runt 60-80 grader för att komma till sin rätt, och vi satte in en termometer i maskinens lock för att ha lite koll.
Bild 6. Två motorhalvor som innehåller magnesium (Sachs), Den vänstra tvättades i målarsoda och blev mörkgrå. Den högra tvättades i Process AL och höll färgen.
Bild 7. Ska du avfetta stål och gjutjärn kan du köra med kaustik- eller målarsoda, men är det känsliga metaller måste man ha ett särskilt tvättmedel för ändamålet. Detta kommer i flytande form, och blandas med vanligt vatten.
Bild 8. Sachsmotorns svaga punkt – korrosionskänsligheten. Magnesiumlegeringen är väldigt känslig. Den här kåpan har inte legat i ett syrabad, utan i vanligt vatten!
Bild 9. Halvfärdigt, skulle man kunna säga. Den blästrade ytan ger utmärkt fäste för den nya färgen.
Bild 10: Före och efter. Tänk vad lite färg kan göra.
Bild 11. En glad motor! Topplocket är enbart blästrat, cylindern lackerad med värmebeständig färg (600 grader), och blocket med fälgsprej. Den försänkta sachsloggan är ifylld med en tandpetare som doppats i blå lackfärg.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Tjena är väldigt intresserad av vad de var för fälgfärg som användes till motorn
-
#2
Hej Robban.
Det var Biltemas silverfärgade fälgsprej. Finns i två varianter: Silver och silvergrå.
-
#3
hej, jag undrar om ni grundlackade motorn först och sen la på klarlack till sist eller tvätta ni bara motorn sen blästrade och la på färg direkt?
-
#4
Hej Marcus. Vi använde ingen grundfärg utan lade på täckfärgen (fälgsprej från Biltema) direkt på den rengjorda metallen.
Vi lade heller inte på någon klarlack eftersom motor- och fälgsprejer är tåliga mot nedsmutsning och kemikalier som de är.
Man kan givetvis använda både grundfärg och klarlack om man vill, men det är inte nödvändigt.
-
#5
Tack för artikeln Jim!
Nu har även jag en smådelstvätt 
Har inte testat den i "skarpt" läge än med skitiga delar men den står och kör längsta programmet just nu.
Jag köpte en begagnad Elektro Helios DC 4024 men stötte på patrull när jag testkörde det kortaste programmet: den stannade mitt i programmet och varnade för något. Jag misstänker att efter första tömningen hinner det "färska" vattnet inte rinna tillbaka tillräckligt fort vilket gör att den stannar mitt i. Samma sak hände innan jag lusläste artikeln igen och insåg att man måste koppla förbi magnetventilen. Den varnar alltså för otillräcklig vattentillförsel. Men nu när jag kör längsta programmet så hinner den köra en lååång cykel innan det är dags att fylla på med nytt vatten och den cykeln räcker nog. Annars är det bara att starta om programmet.
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter ifall någon råkar ut för samma sak. (kör med dunk)
-
#6
Hej Glenn! Roligt att du fått till en smådelstvätt. Du kommer inte att ångra dig! I värsta fall får du skippa dunken och låta vätskan gå direkt in i maskinen igen. Man kan sätta en t-koppling med en kran på returslangen så är det lätt tömma maskinen när vätskan är förbrukad.
-
#7
Hej igen!
En fråga ang. en återcirkulerande lösning:
Min maskin börjar programmen med att tömma systemet på vatten. Hur blir det då när vattnet hela tiden kommer tillbaka? Blir det inte "Moment 22" då?
(Färgkombinationen på Sachs motorn blev väldigt lyckad! Ovanlig men riktigt smakfull. Tummen upp 
-
#8
Hej igen! Det gör inget att vätskan snurrar runt i maskinen - huvudsaken är att den inte försvinner ur maskinen. Man kan använda vätskan många gånger innan den behöver bytas. Man kan koppla ur tömningspumpen om man vill, men då finns det risk att det samlas en massa smuts i botten som stelnar så när/om du ska tömma maskinen kan den pumpen vara låst av smuts.
Om du menar motorn på bilden ovan så är färgen ett litet misstag. Biltema hade två fälgsprejer i silver varav den ena var mer silvergrå - det var den jag råkade köpa så klart. Fast jag tycker det blev bra.
-
#9
ok
-
#10
Hej Jim
Om man har skador, slagmärken på en kåpa (kickkåpa zundapp) kan man använda något spackel för att fylla/laga skadorna?
-
#11
Haj Johan! Testa med kemisk metall. Tyvärr så blir de flesta tvåkomponentsprodukter mjuka redan vid ca 60 grader, men den kemiska metallen är nog tuffare än exempelvis ett 2-K spackel. Tvätta noga med thinner eller aceton innan du spacklar.
-
#12
En Volvo Amazon , så tung att styra vid stillastående / samtidig varför jättesvårt att få I växel 2 skrap rassel m.m. o.s.a. Tackar jag för . volvoman111
-
#13
Hej på er, jag ska till och lacka en MC motor. Någon som vet om biltemas fälgspray är tålig mot bensin, mina förgasare tenderar att flöda över och då rinner det ner bensin över motorblocket. Jag har köpt 2 komp färg på burk men inte testat denna ännu. Den borde motstå bensin, men jag är tveksam till temperaturen.
Jonas
-
#14
Hej Jonas. Tvåkomp är det bästa om färgen utsätts för bensin. Temperaturen bör inte vara något problem då ett motorblock inte blir särskilt varmt. Däremot blir cylinder och topplock så varma (om motorn är luftkyld= att särskild värmebeständig färg måsta användas på dessa.
-
#15
Hej Jim
Tack för svaret
Jag hade tänkt att använda samma 2komp färg till cylinder och topp också, och ja, det är en luftkyld motor.
Vad händer med färgen om den utsätts för för hög värme? Biltema har en motorlack för temp upp till 150 grader, kan det vara något att satsa på istället på cylinder och topp?
Jonas
-
#16
Hej! Topplocket och cylindern kan bli rejält heta på en luftkyld motor och där ska man använda värmebeständig färg som klarar uppåt 600 grader. Topplocket kan lätt uppnå 200 grader. Så kallad motorlack är avsedd för vattenkylda motorer som sällan blir varmare än 80-90 grader på ytan.
Biltema har värmebeständig färg i två kulörer (svart o silver) Jag har testat bägge och de både håller färgen och sitter kvar år efter år. Kolla länken:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Varmebestandig-farg-367405/
Dessa färger fungerar sämre på svalare ytor som exempelvis motorblock då de kräver hög värme för att härda ordentligt. Där är motorlacken att föredra - eller din 2k-färg.
-
#17
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Varmebestandig-farg-2000023755/
Tjena är väldigt intresserad av vad de var för fälgfärg som användes till motorn
Hej Robban.
Det var Biltemas silverfärgade fälgsprej. Finns i två varianter: Silver och silvergrå.
hej, jag undrar om ni grundlackade motorn först och sen la på klarlack till sist eller tvätta ni bara motorn sen blästrade och la på färg direkt?
Hej Marcus. Vi använde ingen grundfärg utan lade på täckfärgen (fälgsprej från Biltema) direkt på den rengjorda metallen.
Vi lade heller inte på någon klarlack eftersom motor- och fälgsprejer är tåliga mot nedsmutsning och kemikalier som de är.
Man kan givetvis använda både grundfärg och klarlack om man vill, men det är inte nödvändigt.
Tack för artikeln Jim!
Nu har även jag en smådelstvätt
Har inte testat den i "skarpt" läge än med skitiga delar men den står och kör längsta programmet just nu.
Jag köpte en begagnad Elektro Helios DC 4024 men stötte på patrull när jag testkörde det kortaste programmet: den stannade mitt i programmet och varnade för något. Jag misstänker att efter första tömningen hinner det "färska" vattnet inte rinna tillbaka tillräckligt fort vilket gör att den stannar mitt i. Samma sak hände innan jag lusläste artikeln igen och insåg att man måste koppla förbi magnetventilen. Den varnar alltså för otillräcklig vattentillförsel. Men nu när jag kör längsta programmet så hinner den köra en lååång cykel innan det är dags att fylla på med nytt vatten och den cykeln räcker nog. Annars är det bara att starta om programmet.
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter ifall någon råkar ut för samma sak. (kör med dunk)
Hej Glenn! Roligt att du fått till en smådelstvätt. Du kommer inte att ångra dig! I värsta fall får du skippa dunken och låta vätskan gå direkt in i maskinen igen. Man kan sätta en t-koppling med en kran på returslangen så är det lätt tömma maskinen när vätskan är förbrukad.
Hej igen!

En fråga ang. en återcirkulerande lösning:
Min maskin börjar programmen med att tömma systemet på vatten. Hur blir det då när vattnet hela tiden kommer tillbaka? Blir det inte "Moment 22" då?
(Färgkombinationen på Sachs motorn blev väldigt lyckad! Ovanlig men riktigt smakfull. Tummen upp
Hej igen! Det gör inget att vätskan snurrar runt i maskinen - huvudsaken är att den inte försvinner ur maskinen. Man kan använda vätskan många gånger innan den behöver bytas. Man kan koppla ur tömningspumpen om man vill, men då finns det risk att det samlas en massa smuts i botten som stelnar så när/om du ska tömma maskinen kan den pumpen vara låst av smuts.
Om du menar motorn på bilden ovan så är färgen ett litet misstag. Biltema hade två fälgsprejer i silver varav den ena var mer silvergrå - det var den jag råkade köpa så klart. Fast jag tycker det blev bra.
ok
Hej Jim
Om man har skador, slagmärken på en kåpa (kickkåpa zundapp) kan man använda något spackel för att fylla/laga skadorna?
Haj Johan! Testa med kemisk metall. Tyvärr så blir de flesta tvåkomponentsprodukter mjuka redan vid ca 60 grader, men den kemiska metallen är nog tuffare än exempelvis ett 2-K spackel. Tvätta noga med thinner eller aceton innan du spacklar.
En Volvo Amazon , så tung att styra vid stillastående / samtidig varför jättesvårt att få I växel 2 skrap rassel m.m. o.s.a. Tackar jag för . volvoman111
Hej på er, jag ska till och lacka en MC motor. Någon som vet om biltemas fälgspray är tålig mot bensin, mina förgasare tenderar att flöda över och då rinner det ner bensin över motorblocket. Jag har köpt 2 komp färg på burk men inte testat denna ännu. Den borde motstå bensin, men jag är tveksam till temperaturen.
Jonas
Hej Jonas. Tvåkomp är det bästa om färgen utsätts för bensin. Temperaturen bör inte vara något problem då ett motorblock inte blir särskilt varmt. Däremot blir cylinder och topplock så varma (om motorn är luftkyld= att särskild värmebeständig färg måsta användas på dessa.
Hej Jim
Tack för svaret
Jag hade tänkt att använda samma 2komp färg till cylinder och topp också, och ja, det är en luftkyld motor.
Vad händer med färgen om den utsätts för för hög värme? Biltema har en motorlack för temp upp till 150 grader, kan det vara något att satsa på istället på cylinder och topp?
Jonas
Hej! Topplocket och cylindern kan bli rejält heta på en luftkyld motor och där ska man använda värmebeständig färg som klarar uppåt 600 grader. Topplocket kan lätt uppnå 200 grader. Så kallad motorlack är avsedd för vattenkylda motorer som sällan blir varmare än 80-90 grader på ytan.
Biltema har värmebeständig färg i två kulörer (svart o silver) Jag har testat bägge och de både håller färgen och sitter kvar år efter år. Kolla länken:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Varmebestandig-farg-367405/
Dessa färger fungerar sämre på svalare ytor som exempelvis motorblock då de kräver hög värme för att härda ordentligt. Där är motorlacken att föredra - eller din 2k-färg.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Varmebestandig-farg-2000023755/