Sprängfyllt på Ekeby!

Sprängfyllt på Ekeby!

Publicerad

2 500 fordon, tjockfullt med besökare och strålande solsken förvandlade Eskilstuna veterandag till en makalös träff!

Vi är vana med långa, ringlande köer in till Ekeby flygfält när Eskilstunasektionen av AHK och Eskilstuna flygklubb tillsammans med Classic Motor arrangerar veterandagen i slutet av augusti - men i år var fältet fullare än vanligt. Nu är väl köerna inget att hurra för, men till- och utfartsvägarna ser ut som de gör...

Huvudsaken är ju alla fina bilar och den stora marknaden - det finns att göra hela dagen. Den främsta ”kritiken” vi hörde var just att många inte hinner runt hela fältet: Ska man ”titta med fingrarna” i säljarnas alla backar och föreviga finbilarna med kameran blir det ett tufft jobb.

Men vissa har slappnat av och insett faktum: en fika bakom bilen är perfekt - då får man ändå atmosfären, tillsammans med lugnet. Anders och Linda Mattson dukade upp campingbordet bakom sin Cadillac femtiosexa, tillsammans med lilla dottern Elsa - som hade koll:

- Vet ni vad Cadillacen heter?, frågade hon och svarade själv:
- Den heter raggarbil!

På marknaden var kommersen igång redan innan säljarna hunnit packa upp grejorna - vissa är så ivriga! Micke Jansson från Strängnäs hade bokat en ruta och sålde lite gott och blandat, både till Ford Mustang och till Volvo Amazon:

- Jag rensar lite grand i garaget, sa han.

Ett bra tips till många av oss i den här hobbyn...

I hangaren hade arrangörsklubben i år specialvisning av olika MG-bilar och som vi vant oss vid så både dundrade och susade det i luften när flygklubben visade upp läckra dubbeldäckare och slanka glidflygare. Bredvid Classic Motors röd/vita tält visade Nicklas Jonsson upp Futurlinern - till vintern ska den in för ”några” timmars plåtslageri.

Yngve Palmkvist är en Ekebykändis - och även i år var han där med sina tuffande och frustande stationära motorer. Och bredvid puffade loket Förstlingen II - med ångsugna passagerare. Behöver jag säga att klubbparkeringarna var välfyllda: Volvo PV, Jaguar, Renault och VW - med den läckra klubbussen - och alla de andra.

Och så sol på det, som grädde moset: En riktig höjdarsöndag!

Av: Text: Björn Meyer Foto: Markus Nordin, Björn Meyer, Thomas Sjölund & Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Låst bakhjul på Puch Maxi

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Svänghjulet får inte röra vid spolarna. Det ska vara cirka 0,20 mm mellan dem. Frågan är bara om det är svänghjulet eller vevaxeln som är stukad. Ta av hjulet och kolla axeln med en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842