Mercedes nya Silverpilar

Den nya racerbilen, W125, tog Merceders tillbaka till förstaplatserna igen efter att året innan ha fått stå tillbaka både på banorna och i mästerskapen för Auto Union. Men nu kom man igen med besked och segrade i Tripoli Grand Prix, Tysklands GP, Schweiz GP, på italienska Livorno, i tjeckiska Brno och i Monacos GP, samt att deras stjärnförare Rudolf Caracciola vann EM.

Under huven fanns en kompressormatad rak åtta som gav 600 hästar, och med tanke på att bilarna bara vägde 749 kilo gick det undan rejält. I januari 1938 satte Caracciola hastighetesrekord på landsväg i en ombyggd W125. Med strömlinjeformad kaross och med effekten höjd till 736 hästar lyckades han köra flygande kilometern med en genomsnittshastighet på 432,7 kilometer i timmen.

Samma år ersattes W125 på tävlingsbanorna av den nya modellen W 154.

Bilden ovan: Manfred von Brauchitsch vann Monacos Grand Prix den 8 augusti 1937. Här kämpar han sig runt en av kurvorna med Rudolf Caracciola hack i häl.

Mercedes nya Silverpilar
Rudolf Caracciola, nr 14, på startlinjen tillsammans med Bernd Rosenmeyer, nr 8, och Hans Stuck, nr 10, båda i Auto Union. Platsen var Schweiz GP den 22 augusti 1937 och först förbi målflaggan blev Rudolf Caracciola i sin W 125.
Rulla till toppen