Volvo 780 fyller 30!

Volvo 780 fyller 30!

Publicerad

Tre gånger så dyr – ungefär. Att klä en folkhemscontainer i italiensk sidenkostym kostar på. Möt Volvo 780, den flotta kusinen till 740:an, som fyller 30 år i år!

Nicklas Larsson var tre år när denna hysteriskt välskötta Volvo 780 hamnade i familjen. Pappa Janne Pettersson slog till 1990 på denna då tre år gamla skönhet. Nysåld i Gävle där listpriset landade på cirka 300 000 kr. Som begagnad hade den gått cirka 3 600 mil och priset var 200 000 kronor, men då ingick en leksaksbil också…

Ett genuint bilintresse bidrog till detta val. Men då Janne mer än väl visste vad det var för bil upphörde all brukskörning 1995.

– 2005 tog jag över bilen, så den är min. Hade precis fått körkort så det var väl en "dum" förstabil, men rätt så kul förstås, ler Nicklas.

Man kan ju misstänka att en 18-åring skulle ha kört i ur och skur, och i sus och dus…

– Närå, det blev bara några 100 mil per sommar. Sedan köpte jag väl lite delar direkt från Volvo för att förbättra bilen. Det jag hade råd med, jag gick ju i skolan, berättar Nicklas.

När ekonomin förbättrades passade han på att byta ut gallren för högtalarna bak på hatthyllan.

– De var lite slitna och låg och skallrade, och special för 780-modellen. Längre och bredare än till en 740, och dyrare! Kring 200 kronor till 740:an, här blev det över 2 000 kronor…

Under Nicklas ägo har den också fått ny huvmatta och nytt huvlås, samt att bult och mutter med tveksamt utseende bytts ut efter hand.

Sedan far och son ägt bilen har den servats av en enda person, Hasse Bohm på Volvo i Sala.

– Det har blivit bäst så…

Men nu är bilen till salu, eller såld.

– Ja, jag ska köpa mig en Plymouth Cuda eller Dodge Challenger R/T från 1970-1971. Så det behövs lite mer pengar, förklarar Nicklas som i och för sig redan har en Cuda, från 1971.

– Köpte den vintern 2008. Den var renoverad men inte 100 procent original. Jag har bytt ut smådetaljer och förbättrat den. Två gånger har den vunnit pris på Power Big Meet. Så Cuda:n trailas, nu har jag fått korn på en körbil, förklarar Nicklas.

Volvo 780 presenterades i mars 1985 på bilsalongen i Genève, som en ersättare till 262C, också i samarbete med italienska karosserifirman Bertone. Medan 262-coupén var formgiven i Sverige, egentligen en vanlig 262-kaross med brant sluttande vindruta och och ordentligt taksänkt, så var 780 helt designad av Bertone. Volvo-folket hade fått välja mellan en lätt modifierad 760, en sportig variant och så en som påminde om 760:an men lägre och med mjukare linjer. Den senare blev det.

Om 262C hade varit en tämligen lätt modifiering av en existerande kaross, så var 780 en helt igenom ny modell där nästan inga delar av karossen var gemensamma med 700-seriens. Volvo hade egentligen velat använda 760:ans strålkastare medan Bertone insisterade på de lägre som passade bilens design bättre.

Produktionen startade i september 1985 i Bertones Grugliasco-fabrik utanför Turin, men då för den europeiska marknaden. USA fick vänta till slutet av 1986 då 1987 års modeller började säljas.

Tre motoralternativ fanns; sexcylindriga B280-motorn (156 hk), sexcylindriga dieselmotorn D24 (129) från Volkswagen med turbo och intercooler samt turboladdad fyran B230 (173 hk). Mot slutet av tillverkningen fanns även B204GT-motorn, fyrcylindrig med 16 ventiler, turbo och intercooler vilket gav 200 hk.

­Men det handlade om mer lyx än sport. 780 var i princip fullutrustad; läderklädsel, elektriska fönsterhissar, elmanövrerad taklucka, farthållare, ACC, stereo med mera. Förhoppningen var att sälja stort i USA men även på kontinenten. Och till kunder som gillade Volvo, men ville ha något ännu lyxigare än 760-modellen att utan att behöva byta märke. En 780 var ungefär dubbelt så dyr som en 760, och nära tre gånger dyrare än den folkliga 740.

Mekaniskt är det inga större problem, men eftersom karosseribitar och lister är unika för modellen är det närmast omöjligt att hitta reservdelar – i alla fall billigt…så tipset är att leta efter ett bortklemat, garagerat och fullservat exemplar!

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lameller och spännrulle till Monarped med Pilotmotor

1 kommentar

duett: Hej Jag vet en som reparerar och renoverar veteran-mopeder mobilnr 0708968149 du kan ringa han. //Donald

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842