VW museum säljs

VW museum säljs

Publicerad

Bengt Holmgrens VW-samling i Pålsboda kommer att auktioneras ut i september.

Samlingen är den största i Sverige, och troligtvis den största enskilda VW-samlingen i världen, med de luftkylda modellerna.

– Jag har drivit museet i 25 år. Nu när jag är 74 år gammal känner jag att det är dags att sluta. Det har varit riktigt roligt att driva museet, men jag ska inte sticka under stol med att det även är mycket arbete.

Cirka 70 VW från 1948 till 2003 kommer att auktioneras ut av Bilweb Auctions, men att skiljas från samlingen blir inte lätt.

– Nej, jag har samlat i många år, långt innan museet startade. Man fäster sig vid bilarna och att bygga upp en liknande samling idag är näst intill omöjligt. Men jag har ställt in mig på att sälja, bearbetat det inombords och det känns bra.

Museet kommer att ha öppet som vanligt under sommaren och efter auktionen i september blir Bengt Holmgren pensionär på riktigt.

– Då ska jag vara ledig, ägna mig åt familjen, dra en och annan abborre i sjön, kanske köra en och annan tävling, och skruva på mina egna bilar. Bil- och VW-intresset är inget som jag slutar med.

Länkar:

VW Museum

Bilweb Auctions

En sådan här VW Ùltima Edición 2003 är en av bilarna som säljs på auktionen. Exemplaret som säljs har endast rullat 25 kilometer sedan den lämnade produktionsbandet i Mexiko den 24 juli 2003. Foto: VW

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01